10 oktober, 2010

Contacten

**************************
Het is, als je er diep over gaat nadenken, een vreemd fenomeen: contacten die je niet kent.

Jaren geleden nam ik actief deel aan De Club van 100.
Voordat ik het wist zat ik dag en nacht te chatten met mensen die zich mijn vrienden noemden en die hun ziel en zaligheid blootlegden.

Dat ging prima, zolang het digitaal bleef.
Maar het draaide uit op een, met te hoge verwachtingen gepaard gaande, ontmoeting.
Wat een teleurstelling. Of wat misschien nog wel erger was - ik ontmoette mensen van wie ik meteen wist "bij jou moet ik uit de buurt blijven."

Nu zijn we vijf jaar verder.
Ik ben gevallen voor Facebook en LinkedIn. In iets mindere mate voor Twitter.
Leuk en soms niet leuk.

Het leukste vind ik het terugvinden van jeugdvrienden, klasgenoten, stadsgenoten en andere bekenden uit een ver verleden.
Plezierig aan LinkedIn is dat je op een prettige en beschaafde wijze kunt netwerken.

Met het aangaan van nieuwe contacten (vooral op Twitter) ben ik terughoudend.
Daar gaat het er zo nu en dan hard aan toe. "Je bevalt me niet - knal, ik block je."
Mensen twitteren vanachter een slotje zodat hun vijanden niet kunnen lezen wat ze te melden hebben. Ze willen zelf in de hand houden wie hun tweets lezen.

Ik lees -sla soms stijl achterover van verbazing -lach me ook rot -erger me kapot -kom dingen te weten waar ik anders geen weet van zou hebben en......................................ga gewoon mijn eigen gang.

De humor gaat meestal over mediazaken. Politieke meningsverschillen escaleren vaak. Ze monden uit in persoonlijke ruzies, die gepaard gaan met niet mis te verstane krachttermen.
Ik lees het en vraag me af wie er wijzer van wordt.

We digitaliseren. Ik digitaliseer.
Agenda, postpapier, briefkaarten, woordenboek, "encyclopie"........................het staat op de harde schijf en is met een dubbelklik op te halen.

Nu krijg ik mailtjes van Facebook. "Hi Ellen, you have 5 friends with birthdays in the next week. Help them celebrate!"


Dag ouderwetse verjaardagskalender.
**************************************************

Geen opmerkingen: