30 oktober, 2010

Van uw reisELeiter


Augustus
Het werd tijd om onze jaarlijkse februari-trip naar de VS te boeken.
Normaliter doe ik dat in het najaar, maar vorig jaar was me al opgevallen dat ons traject razend populair is.

Vlogen er tot voor kort drie toestellen - van KLM, Northwest en Delta Airlines - op Atlanta, nu moeten al die passagiers in één toestel.
Dat heeft blijkbaar met de crisis te maken en heet bezuinigen. Maar u wilt niet weten hoe erg het gesteld is met de overboekingen.

Wij vliegen business class. Een luxe die wij ons om gezondheidsredenen op zo'n lange vlucht permitteren.
Het Delta tarief was dit jaar per persoon bijna €1000,- verhoogd. Dat was wel heel erg slikken.

Dus keek ik wat de KLM, die gewoonlijk duurder is en waar wij uit principe liever niet mee vliegen, te bieden had.
Verrassend: KLM was goedkoper, maar toch nog zo'n €300,- duurder dan Delta vorig jaar. Daarnaast willen wij niet het risico lopen op ingesneeuwde vliegvelden vast te komen zitten. In de winter naar Florida via Detroit of Minneapolis raad ik iedereen af.

Over dat grote verschil in tarieven verbaas ik mij iedere keer weer. Want of ik nu bij Delta een ticket koop of bij de goedkopere KLM - ik kom in hetzelfde toestel te zitten.

We hadden nog twee kostbare Delta vouchers die voor 1 maart verzilverd moesten worden en dat mocht dan weer niet bij de KLM.

Dus veranderde ik de vertrekplaats en maakte van Amsterdam Brussel.
Toen we in Zeeland woonden vlogen we altijd vanaf Zaventem - ook vanwege het grote prijsverschil.
Ideaal! Het is een klein, rustig en overzichtelijk vliegveld. Ik geloof dat er maar twee vluchten naar de VS gaan, waaronder een naar Atlanta.
En ja......................als dat ticket zo'n €750,- goedkoper is - dan is de keuze snel gemaakt.

Delta, KLM en Northwest - het zijn partners..... in crime.

Tussen fare en fair zit een luchtruim van verschil.
************************************************************

Geen opmerkingen: