07 mei, 2011

4, 5 en nu nog 6 mei


Een klein groepje mensen woonde vandaag de herdenking van Pim Fortuyn bij.
Het is precies negen jaar geleden dat de politicus werd vermoord op het Mediapark in Hilversum.
Bij het standbeeld van Pim Fortuyn aan de Korte Hoogstraat werden toespraken gehouden, kransen/ bloemen gelegd en een minuut stilte gehouden.  


Vorig jaar namen nog vijfentwintig mensen deel aan de jaarlijkse bustocht, die wordt georganiseerd door de Stichting Beeld van Pim. Vandaag waren dat er nog maar vijftien.


Het zonnetje en de behaaglijke temperatuur trokken vooral passanten en toeristen naar het standbeeld tegenover het Schielandhuis.
Ik woon om de hoek, dus ga ik altijd even kijken.

Herinnert u zich nog dat de flamboyante Fortuyn minister-president zou worden? Dat na zijn overlijden (voor mij totaal onbekende) aasgieren op de (ministers)baantjes doken. Het domme geruzie binnen de LPF tussen incompetente machtswellustelingen. Herinnert u zich dat nog?


Je kunt het de organisatoren niet kwalijk nemen. De pot is leeg. Amateuristisch knip -en plakwerk is het gevolg.
Ik luisterde naar onbekende sprekers die zichzelf enorm belangrijk vonden. Ook hier konden twee LPF gemeentepolitici het niet laten elkaar de loef af te steken: Wie er nog van het oude bolwerk over was.

Deerniswekkend, bedroevend, armoedig. Zo kwam dit schouwspel op mij over.

Zo nu en dan werkte het op mijn lachspieren - waar ik me tegelijktijd ook weer voor schaamde.

Een van de eerste sprekers vroeg om zes uur om een minuut stilte.
Ik hoorde de organisatrice fluisteren:  "nee joh - om zes over zes."
Maar de stilte was al ingezet.

De derde spreker zag zijn kans schoon.
Precies om zes over zes nam hij plaats achter de microfoon en vroeg nogmaals om een minuutje stilte.
Uit eerbied voor Pim.
Daar kon de organisatrice geen nee tegen zeggen.
Alleen vergat hij op zijn horloge te kijken, waardoor het wel erg lang stil bleef op de Korte Hoogstraat.

Iemand droeg iets voor omdat Pim een gelovig mens was:
"Ik ga een stukje uit de bijbel voorlezen..................of zoiets."


En toen was het etenstijd.
***

Geen opmerkingen: