02 mei, 2011

Vragen

******************
Eigenlijk wilde ik nu een stukje schrijven over VIJF JAAR VERTELSELS, maar er is één zaak urgenter dan mijn lustrum.

De overval op het onderkomen van Osama bin Laden en zijn dood roepen veel vragen op. Ik weet niet hoe uw brein zo’n bericht ontvangt?

In mijn hoofd draait een film. Ik zie stoere Amerikaanse kerels van een special unit gedropt worden op het dak van een huis dat ze vervolgens met veel vuurgeweld veroveren.

Hoeveel van dat soort films heeft Hollywood niet gemaakt!

Maar mijn scenario is onbevredigend en onvolledig. Er zijn te veel hiaten. Te veel vragen.

- Zal ik het nog meemaken dat the truth and nothing but the truth boven water komt?

- Hoelang wisten de Pakistani dat Osama bin Laden daar zat? 
Ze kunnen het mijns inziens niet volhouden dat ze dat niet wisten – maar hebben die informatie dan niet van begin af aan met de Amerikanen gedeeld.

- Het begin van het spoor ligt in Guantanamo Bay. Hoe zagen die verhoren er uit?

- De belangen van Pakistan zijn tweeërlei.
Het Westen aan de ene kant, de fundamentalistische Islam en Al-Qaeda aan de andere kant. Dus wat moet ik me voorstellen bij een Pakistaanse rol? En hoe betrouwbaar is hun informatie?

- Is er een beloning uitgeloofd voor de toestemming die de Pakistani aan de Amerikanen verleenden?

- Waarom moest het lichaam van Osama bin Laden zo snel geloost worden?

- Waarom duurt het zo lang voordat we tastbaar bewijs te zien krijgen? Vandaag verschenen er al gemanipuleerde foto’s op het internet.

Maar de spionage, de stille diplomatie en de geheime voorbereiding van de Navy SEALs zijn elementen die mij het meest boeien.

Geen filmmaker zal zijn vingers branden aan een Five One film voordat bovenstaande en nog veel meer vragen zijn beantwoord.
*******************************************************************************************

Geen opmerkingen: