13 mei, 2011

En vacance - De Morvan


Van Dolancourt naar Saint-Père (net in de Morvan) is een korte, mooie route.
We reden de Bourgogne in, op weg naar Vézelay. Een schilderachtig stadje met een imposante basiliek. Imposant vanwege zijn omvang en zijn eenvoud.

Vézelay is onlosmakelijk verbonden met de Kruistochten.
Toeristiek is het zeker. Veel galeries, ambachtelijke winkeltjes en horecagelegenheden – maar in het voorseizoen is het heerlijk rustig en geniet je dubbel van de schoonheid van deze streek.

We logeren vlakbij Vézelay, in hotel Crispol (Saint-Père). Inmiddels door mij omgedoopt tot CrisKol – want Madame is een regelrechte heks.

Nu hebben we vaker met Madames van doen gehad, dus veel doet haar onbetamelijk gedrag mij niet. Het levert weer stof tot schrijven.

Geen internet en ook geen pogingen om mij daarbij te helpen. Monsieur deed een poging maar werd door Madame weggeroepen omdat hij naar le docteur moest. “Je reviens à dix minutes.” 

Ze hebben ook geen Cola Light. Dus kreeg ik (ongevraagd) gewone Coke. Die weigerde ik vriendelijk en vroeg om mineraalwater. Heb ik nooit gekregen.  

De televisie doet het niet, maar P. durfde het niet te zeggen. Terwijl ik zat te klungelen met Wifi heb ik het woord “television” laten vallen. 

Verder ziet het er allemaal prima uit voor €93,- exclusief ontbijt.
We hebben een zaal van een kamer met drie bedden. Beetje out of date, maar met een grote badkamer en aparte wc.

Alleen wordt het in die badkamer een vreselijke puinhoop, vrees ik. Douchen in een bad, zonder scherm gaat altijd fout. En dan dat nep bloemstuk met die spiegel erachter…….  
Ik heb Madame gewaarschuwd. 

Madame praatte achter mijn rug om tegen haar man “je n’ai pas la patience” en dacht dat ik haar niet verstond.
Dat deed ze vanmiddag ook toen we incheckten. Toen ik zei dat we geen ontbijt namen stak ze een heel verhaal af tegen Monsieur: dat we ons eigen brood wel bij ons zouden hebben. 

Goed – Madame kan de inkomsten vanavond op haar buik schrijven. Inmiddels zit ik op een terras in Vézelay – met Wifi. 

Madame fume une pipe – une pipe lourde.
******************

Geen opmerkingen: