28 augustus, 2011

De zweet/brokkellamp

**********************************************
Zij die VERTELSELS langer dan vandaag lezen herinneren zich wellicht onderstaand blogje. Het is in ieder geval essentieel voor de actuele gebeurtenissen.

11 augustus, 2010
Het Zweetluchtmysterie

"Schat, heb jij daar ook iets geroken?" Hij wijst naar de hoek waar de bank staat.

"Bij de bank?" Ik loop naar de bank, pak een kussentje en duw het tegen mijn gezicht. Demonstratief begin ik te hoesten.

"Beetje muf, ja - maar niet abnormaal."

"Nee het is een zweetlucht. Een echte zweetlucht en het hangt daar in die hoek."
Hij wil ook naar het hoekje lopen, maar bedenkt zich. "Misschien beeld ik het me in hoor."

"Waar ruik je het dan precies?" Ik wil hem het gevoel geven dat ik hem serieus neem.

"Nou ik dacht misschien........uh...... het modem?"

"Het modem?" Het modem staat op de vensterbank, achter de bank. Ik houd het voor mijn gezicht.

"Het geeft warmte af, maar geen geur."

Hij haalt zijn schouders op.

Er gaan een paar dagen voorbij.
Telkens wanneer hij in het "modemhoekje" komt hoor ik hem mompelen: "ik zal het me wel verbeelden."

Tot ik zeg: "misschien ligt er iets onder de bank."

Hij schrikt. "Een dood beest?"

Onder de bank vinden we een zoetje in het stof.
Ik pak de stofzuiger en zet de lamp naast de bank opzij. "Nu ruik ik het ook," roep ik opgewonden.
"De zweetlucht. Ik ruik de zweetlucht."

"Waar dan?"

"Het is niet het modem, het is niet de bank.............................. het is de lamp. De Ikea-lamp"

"De lamp?"

Tegelijk drukken we onze neuzen tegen de lampenkap en inderdaad..........dit is de mysterieuze luchtjesdader.
Een Zweedse schemerlamp.

28 augustus, 2011
Het Lampenmysterie

De foto's lijken me illustratief genoeg. De kap vertoonde ineens scheuren. Zomaar - uit het niets.
En toen ik hem eraf haalde brokkelde hij gewoon af.


Geen opmerkingen: