02 augustus, 2011

Het gevaar (zit) in een dood hoekje


Dat er weer steek -en vechtpartijen uitbraken tijdens en na het Zomercarnaval verbaast me niets.
Van het aantal aanhoudingen word ik niet meer warm of koud.

Maar dit bericht beroerde me wel. link

Een 25-jarige vrouw, die na een dag hard werken nog een afspraak had met wat vrienden om iets te gaan drinken, vloog met haar scooter op een openstaande laadklep van een vrachtwagen die stond te laden op het fietspad.
Marleen was kansloos tegen het gevaarte dat op borsthoogte boven de weg hing.

De chauffeur van de desbetreffende vrachtwagen zal slapeloze nachten hebben. Waarschijnlijk was dit een snel klusje en dacht hij zijn wagen even op het fietspad te kunnen parkeren.
Even werd scooterende vrouw noodlottig.

Ik maak veel evens mee in deze grote stad. Lossen en laden gebeurt helemaal niet alleen vóór acht uur 's morgens.
In Rotterdam moet je als fietser en voetganger regelmatig om een dubbelasser heen manoevreren.
Levensgevaarlijk.

Realiseert u zich ook dat bij de meeste fatale auto-ongelukken trucks betrokken zijn.

Op de grote weg ben ik ook bang voor die monsters.
Bij slecht weer (harde regen) kun je ze nauwelijks passeren. Zij lijken met die gigantische wielen geen last van sporen te hebben. 
Werkelijk, wanneer ik met zware regenval een truck passeer heb ik het gevoel dat ik door een wasstraat rijd.

Vorig jaar betrapte ik een internationale chauffeur op het kijken van een dvd terwijl hij achter het stuur zat.

Maar ook wanneer ik in de linker file rijd en zachtjes zo'n dubbelasser passeer moet ik alert zijn. Het angstige gevoel dat hij me van de weg zal duwen doemt altijd op. Vooral wanneer ik me realiseer dat ik in zijn dode hoek zit en hij me wellicht niet kan zien. 

Die dode hoek heeft een letterlijke betekenis gekregen en daadwerkelijk voor veel slachtoffers gezorgd. 

Ook hier is er natuurlijk geen sprake van opzet.
En ook hier geldt dat het met de meeste Nederlandse vrachtwagens wel goed zit.
Ongelukken als hierboven beschreven komen helaas toch dagelijks voor - gelukkig niet allemaal met dodelijke afloop.

Sensoren, spiegels, lichten - noem maar op.
Verhef veiligheidsverhogende zorgvuldigheid tot wettelijke verpichting. 
*****

Geen opmerkingen: