24 mei, 2013

Gepast of niet?

 
Leonoor Pauw is afgelopen dinsdag overleden.
 
Ik wist dat Leonoor ging sterven.
 
Op Facebook hield haar man, George van Houts, zijn vrienden bijna dagelijks op de hoogte.
Hij koos zijn woorden secuur - bijna poëtisch.
 
De dood hoort bij het leven.
Er is geen moment geweest dat ik me ongemakkelijk heb gevoeld bij de "updates" van George over Leonoor.
 
In feite was het een krankzinnig jaar.
Zet het ongekende succes van "De Verleiders" eens af tegen de tragische situatie thuis en je kunt concluderen dat het leven een beproeving is.
 
 
En kijk eens hier:
 
Acteur George van Houts plaatste eergisteren een foto op Facebook van zijn pas overleden vrouw, actrice Leonoor Pauw. Ze ligt vredig op haar sterfbed voor het raam. Buiten bloeien paarse bloemen. Van Houts deelde het overlijdensbericht met een groep van bijna tweeduizend vrienden. Onder de foto stond een dag later: 'Mirjam en vier anderen vinden dit leuk'.

Met de plaatsing van deze foto lijkt een van de laatste taboes op sociale media te zijn doorbroken. Beatrijs Ritsema, die schrijft over hedendaagse etiquette, vindt het erg ver gaan om een foto van een lijk op Facebook te plaatsen. 'Je ziet wel eens een foto van een overledene op een rouwkaart, maar dat is dan altijd een foto die gemaakt is in vrolijker tijden.'
 
Iedereen mag een mening hebben.
Zeker.
 
Maar mag ik het tijdstip van plaatsing erg ongelukkig vinden?
Nee, ik vind het zelfs ongepast.
 
Het is ook weer zo verdomd bemoeizuchtig.
 
George van Houts heeft zijn vrienden op Facebook gekozen.
Het is een besloten pagina. Zijn pagina.
Hij bepaalt wat hij plaatst.
 
Zoals ik bepaal wat ik op mijn blog en op Facebook plaats.
Ook ik heb ervoor gekozen om over ons leven, dat nu al elf jaar in het teken van een ongeneeslijke ziekte staat, te schrijven.
Als dat mensen stoort: "turn the page."
 
En laat ik u dit zeggen:
"Echte vrienden" lieten het afweten, maar op mijn FB-pagina trof ik altijd bemoedigende, lieve reacties aan.
 
Het is prettig om de gordijnen open te houden.
******

Geen opmerkingen: