22 mei, 2013

Zware tijden

 
Zaterdag haalde ik eieren bij de boer.

Normaliter staat er een krat bij de weg, maar dit keer niet.
Het waaide veel te hard.

Dus liep ik naar de openstaande schuur.

De boer was met zijn tractor bezig.

Moeder de vrouw ging meteen kijken of de kippen nog wat gelegd hadden.

Ondertussen maakte ik een praatje met de boer.

"Hoe gaat het? Druk?"

Ik weet dat deze boer - om rond te komen - eitjes verkoopt (€1,30 per tien) en ook "op de vrachtwagen zit."

'Het mais staat er net op. Nu mag het gaan regenen.
We hadden snijgras gezet, maar dat is allemaal door de ganzen opgevroten. Rot beesten.
En ze schijten ook nog gif. Dat is misschien nog wel het ergste.'

Ook Zeeland heeft te kampen met een ganzenplaag.
Gelukkig mag er nu geschoten worden, maar die vergunning komt als mosterd na de maaltijd.
Tegen deze plaag is niets te beginnen.

 "Als ze maar van het mais afblijven."

'Ze zijn nu aan het broeden, dus hebben we even geen last.'

De boerin had nog eitjes gevonden.

"Zo onder de kip vandaan gehaald."

Ik kreeg een nog warm doosje in mijn handen.
 
En het ging regenen.
****

Geen opmerkingen: