11 mei, 2013

Heerlijk10Daagse



Om onduidelijke redenen was het er nooit van gekomen: eten in de keuken van Floris.
 
Ik had geweldige reviews gelezen.
Het zou een onvergetelijke belevenis zijn.
 
Floris, het middelpunt, kookt. De gasten kijken toe en wachten geduldig tot ze (allemaal tegelijk) gerechtjes voorgeschoteld krijgen.
Verrassende gerechtjes met extreme, spannende smaakbelevingen.
 
Ik greep de gelegenheid - Heerlijk 10Daagse - dan ook meteen aan om een tafel te reserveren.
 
 
In de keuken van Floris heeft een grote verbouwing achter de rug.
Vergelijk mijn foto's maar met de beelden op de site.
 
We moesten er om 19 uur zijn.
Ik kreeg om de haverklap e-mails van Heerlijk om ons aan de reservering te houden.
 
En op de dag zelf kwam er ook nog een mail van het restaurant.
Mag ik zeggen dat ik tien mailtjes voor één boeking wel erg overdreven vind?
 
We liepen om 18.40 uur binnen en mochten zelf een tafeltje uitzoeken.
Om 19 uur was de zaak vol.
 
 
Toen duurde het nog tot tegen achten eer we iets te eten kregen.
Dat brak ons bijna op.
 
Toen ik vroeg of het eten nog lang op zich liet wachten keek mijn buurvrouw mij dankbaar aan.
En ja - mijn hongerkreet werd gehoord. 
Nog nooit smaakten ovenverse broodjes zo lekker.
 
We besloten om, naast het menu van €25,-, de extra gangen + het wijnarrangement te nemen.
De rekening kwam uit op €132,-
Zuinig zijn wij dus niet geweest.
 
Spijzen en wijnen waren goed.
Inderdaad: verrassende gerechtjes met extreme, spannende smaakbelevingen - verhuld in "drops."
 
De keuken is echt een pronkstuk.
 
Stoeltjes zijn (voor een zit van vier uur) niet comfortabel en de tafels staan echt veel te dicht naast elkaar.
 
Het is allemaal een beetje "would be."
 
De sommelier voert een toneelstukjes op met wijnen waar wij, kenners, een beetje om moesten lachen.
 
Een belevenis was het zeker.
We zijn een ervaring rijker.
 
Was ik maar twintig jaar jonger.
****
****

Geen opmerkingen: