30 mei, 2013

Sixtijnse kapel

 
Op weg naar het Vaticaan barstte er een waar noodweer los.
Dikke hagelstenen gecombineerd met een helse regenbui zette binnen no time het St. Pietersplein blank.
 
Onze pluutjes waren tegen dit hemelse geweld niet opgewassen. We moesten in een winkel schuilen.
 
Drijfnat kwamen we net op tijd (je moet op tijd reserveren) bij Sixtijnse Kapel aan.
 
Als vee werden we naar binnen gedreven.
Zelden heb ik het zo benauwd gehad. Ik kon -en mocht geen kant op.....ik werd bewogen.
 
Dit is eens maar NOOIT weer!!
 
Die Sixtijnse Kapel kan me gestolen worden. Ik voel me bestolen door de Roomse kerk!!
Daar gaan per dag miljoenen in de kas. Van zo'n 20.000 stomme toeristen zoals ik.
 
Ik mag hopen dat ik daar in die "batterij" geen ziekte heb opgelopen. Als je last van claustrofobie hebt, moet je daar niet zijn!
 
Opvallend: Geen hoofddoeken, geen kalotjes, noch andere herkenbare godsdiensten te bekennen in Rome. 
 
Hij smeekte ons bij hem te komen zitten.
Toerisme?.....Ja.
Maar consumeren?......Nee.
Het is crisis.
 
P. at iets dat op van alles, behalve minestrone leek. 
 
Na zes dagen kan ik wat praktische tips geven (geheugensteuntje voor onszelf).
 
1. Rome kost geld, dus doe niet zuinig.
 
2. Boek een goed hotel in een veilige buurt.
Raadpleeg bijvoorbeeld Tripadvisor.
Let erop dat er openbaar vervoer in de buurt is.
 
Laat je in het hotel goed informeren.
Wees er zeker van dat het hotel 24/7 bemand wordt.
Laat waardevolle spullen en zeker de paspoorten in het kluisje op de kamer!
 
4. Koop een driedaagse Roma Pass (je kunt zelfs apps downloaden die als gids dienen in de bezienswaardigheden)
+
bustickets bij een officiële toerist information, die verbonden is aan de Rome Tourist Board.
 
Met de Roma Pass krijg je ook korting op de toeristenbus 110.
Dat was ons vervoermiddel.
Bus en metro hebben wij vermeden (lees eerdere blog).
 
 Maar helemaal fantastisch is dat je de fast line kunt nemen en nergens hoeft te wachten.
Opgelet: je kunt de pass per attractie maar één keer gebruiken.
 
5. Heb je geen smetvrees of last van claustrofobie en beschik je over een giga dosis geduld, boek dan  ruim van tevoren de Sixtijnse kapel online.
Maar zorg dat je er op tijd bent!!
Wij vertrokken om half tien uit het hotel en liepen precies om half twaalf die kapel binnen.
 
6. Neem de tijd en probeer niet te veel op één dag te doen.
Het put je lichamelijk en geestelijk behoorlijk uit.
 
Rome moet je absorberen.....
 
Zoals altijd:
****

Geen opmerkingen: