11 september, 2007

Waar was ik

op 11 september 2001?
Ik lag in bed en werd door mijn zoon gebeld.
"Heb je de televisie aanstaan?"

"Nee, je belt me wakker".

"Er is een vliegtuig in één van de Twin Towers gevlogen. Zet CNN aan".

"Alweer een vliegtuigongeluk in NY??"

(Er waren voorafgaand aan 9/11 nogal wat mysterieuze verdwijningen en crashes geweest) Ik zette CNN aan en bleef aan de lijn met mijn zoon.
-----
Toen vloog een tweede vliegtuig het andere gebouw in. We waren beiden even doodstil. Het was alsof ik naar een film met waanzinnige special effects zat te kijken.
Alle twijfel was weggenomen. Dit waren geen - van koers geraakte - vliegtuigen.
"Er is iets heel erg mis", mompelde ik. We hingen op.
-----
Ik belde P. op kantoor. Die wist nog van niets. Hij zat in vergadering.
"Ik zet meteen de televisie aan en bel je straks".

Vanuit bed zag ik de herhalingen voor mijn gevoel honderd keer. Toen kwam de aanval op het Pentagon. Daarna nog de crash in Pennsylvanië.

Oorlog, dacht ik.

Ik moest er met iemand over praten, dus belde ik een Zeeuwse vriendin. Ze zat met haar handen in de plantjes, zo zei ze toen ik haar overstuur opbelde.

"Zet de televisie aan, M."

"Ellen, doe niet zo hysterisch. Ik ben hier met de tuinman in gesprek. Je overdrijft altijd zo".

Jezus, trut, dacht ik. De wereld vergaat en jij vindt de tuinman belangrijker?

"Maar hier komt oorlog van".

"Ellen, ik heb hier geen tijd voor. Je draaft door".

We verbraken de verbinding. Letterlijk en figuurlijk.

Dom gansje met je mooie grote tuin, dacht ik.

Het vervolgscenario dat ik die dag maakte is helemaal uitgekomen. Ook NL ontkwam niet aan het terrorisme. Een filmmaker, die ons trachtte te waarschuwen voor het fundamentalistische gevaar, werd vermoord.
-----
We zijn in oorlog. Troepen in Afghanistan en Irak. Soldaten vallen niet in de strijd, maar door landmijnen, sluipschutters en zelfmoordeskaders. Het is al lang geen stratego meer.
Het stuk hieronder had ik waarschijnlijk niet geschreven als er geen 9/11 was geweest.
-----
Ik vrees dat er nog velen zullen volgen.

Geen opmerkingen: