10 september, 2007

Anti - anti

Nederland wordt in tweeën gespleten. Niet geografisch, niet rijk versus arm, niet blank versus zwart. Nee, het betreft de impact van een religie. En dan nog wel een "allochtone" religie.
Daar is de groep anti-Islam. Daar is de groep anti-anti-Islam. Evenzo zijn er steuncomités voor - en tegen ex - Moslims. Kortom (want ik heb er al zo vaak over geschreven) Nederland draait door.

Nee, ik ben helemaal geen Wildersfan. Nee, ook zijn opmerkelijke uitspraken doen mij niet veel.
Ja, hij mag dat als parlementariër allemaal zeggen.
Nee, ik hoef het er niet mee eens te zijn en mag dat op mijn blog schrijven. Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik hem niet specifiek volg. Ik google niet naar Geert Wilders, bijvoorbeeld.

Er wordt veel over Wilders geschreven. Heel veel. Ook op de populaire blogs.
Marcel Möring en Fransisco van Jole vinden bij Hanneke Groenteman alle ruimte hun gal over Wilders te spuien. Nou ja, ze neemt hun blogs letterlijk over.
Prima, moet kunnen.
Möring noemt de stemmers op de PVV fascisten. Een boute uitspraak.
Wederom, het moet kunnen. Dan mag hij de VVD - aanhang ook meteen als zodanig betitelen.

Waarom komt oorzaak niet aan de orde in al die columns? Hoe komt de PVV aan die groeiende aanhang? Wat maakt Wilders zo populair.
Heeft dat niet met onvrede te maken? Heeft dat er niet mee te maken dat men wil dat dit land daadkrachtig bestuurd wordt?

Eerst gaat het kabinet op een dure honderddaagse excursie, dat resulteert in een slap regeringsplan.
Vervolgens start het zomerreces. Op een gegeven ogenblik zit de minister van landbouw ons land in haar eentje te regeren.
De partij van de mensen (PvdA) laat haar "oude" achterban op een vreselijke manier vallen. Slappe hap, dat is wat het is. De partij heeft geen ruggengraat meer.

Is het dan gek dat men overloopt naar een partij die wel een duidelijke lijn durft te volgen. Want dat is wat men zoekt: houvast - zekerheid. Wilders steekt zijn nek uit. Hij maakt gebruik van die onderbuikgevoelens. Dat wordt hem aangerekend.
Mijn God, doet niet iedere partij dat?

Moet je hem de polarisatie aanrekenen?

Zijn die voormalig PvdA-stemmers nu ineens allemaal fascisten?

1 opmerking:

Anoniem zei

Je haalt de woorden uit mijn mond Ellen!
En met verbijstering heb ik de column van Marcel Moring gelezen. Toch.
A