04 augustus, 2008

Naschrift Betutteling


Drang door Theodor Holman in Het Parool

Uw kind moet gaan denken wat GroenLinks wil

Flauwekul, flauwekul, flauwekul. Ik heb het over GroenLinks in Amsterdam. Die willen een ' stopverbod' bij scholen om te voorkomen ' dat kinderen per auto naar school worden gebracht'.

Eerst denk je: ach, wel sympathiek. Ik heb zelf mijn dochter altijd met de auto naar school gebracht en dat veroorzaakte wel eens een opstoppinkje. Misschien wel goed om niet te lang te stoppen. Maar dan lees je dat het GroenLinks te doen is om ' gezonder eten en meer bewegen'. Ah, daar hebben we de politieke politie weer!

De linksen willen me voorschrijven hoe ik moet leven, wat ik moet eten, hoe ik moet bewegen... Gemeenteraadslid Marieke van Doorninck zegt: ''We willen niet volledig voorschrijven wat mensen wel en niet moeten doen of wat ze eten. Maar we moeten wel een paar stevige politieke discussies voeren. Soms moet er ook drang achter zitten.''

Wel ja. Ze willen niet ' volledig voorschrijven' wat ik moet doen of wat ik eet. Niet volledig... Maar ' er moet wel drang achter zitten'.Drang. Ik mag al niet roken waar ik wil, ik mag al niet aborteren wat ik wil, ik mag al niet sterven hoe ik wil - en nu wil men mij voorschrijven hoe ik me ga bewegen.

Terwijl je weet dat het onzin is. Zouden kinderen echt gezonder worden door die vierhonderd meter die ze dagelijks moeten lopen, in plaats van dat ze achterop de fiets zitten of in een auto worden vervoerd? Onze kinderen weer als Wandervögel, vrolijk stappend naar school voor hun gezondheid, opdat het gezonde arbeiders kunnen worden.

Het lijkt allemaal zo lief en aardig, maar ondertussen wordt onze vrijheid steeds meer ingeperkt met valse argumenten. Het is beter voor je, het is gezonder voor je, het is beter voor je kinderen...

En aldus krijgen ouders steeds minder te zeggen. Aldus neemt de overheid de taak van de opvoeding over. En dat is natuurlijk niet een opvoeding tot een zelfstandig wezen en een zelfdenkend individu. Nee, uw kind moet denken wat GroenLinks wil.

Hoe lang zal het duren voor we raszuiver gaan neuken - dat biedt nog meer voordelen voor de volksgezondheid, volgens mij.

Geen opmerkingen: