05 augustus, 2008

Reprise

*************************
Dat was gisteren even goed schrikken. "Morgan Freeman zwaar gewond in het ziekenhuis na een ernstig auto-ongeluk."
Hij reed in een elf jaar oude Nissan.

Vandaag hoor en lees ik betere berichten. Hij is er met pijnlijke botbreuken van afgekomen en wordt woensdag geopereerd.
Gelukkig maar. Ik vind Morgan Freeman niet alleen een geweldig acteur ( The Shawshank Redemption is mijn favoriete film), hij lijkt mij ook een aardige - down to earth - man.

He was born in Memphis and grew up in the Mississippi Delta region, moving back to open the blues club and the restaurant in 2001. In a 2005 interview with CNN, he said returning to the area was "one of the smartest moves I've made in life."
"My aim in life, when I graduated from high school, was to get out of Mississippi," he said. "I started coming back in about 1979, because my parents moved back, which I couldn't understand. What in the world would make you come back here? It took me about 20 years to figure that out."


Freeman's nonprofit foundation has donated hundreds of thousands of dollars to schools in the historically poor region, and he established the club in part to preserve the Delta's musical heritage. (hele artikel is te lezen op http://edition.cnn.com/)

Vanavond keek ik voor de tweede keer (nu op DVD) naar "No Country for Old Men".
Ik schreef over deze fascinerende film direct nadat ik hem in de bioscoop had gezien. Toen kon ik er weinig zinnigs over zeggen. Ik was zo overdonderd.
Hoe vaker ik hem zie, des te beter ga ik hem begrijpen en des te meer vallen de details op. Zoonlief, met wie ik vanavond keek, kwam met complottheorieën waar ik van opkeek.

Zo heb ik mij - na de eerste keer - nooit afgevraagd waar het geld is gebleven. Noch viel het me op dat er geen achtergrondmuziek was. Noch dat de sheriff misschien wel een dubieuze rol speelt. Noch dat de karakters emotieloos en onverschillig (fatalistisch) zijn. Allemaal.

Ik blijf met vragen zitten. Vragen waar alleen de gebroeders Coen het antwoord op weten.

Morgan Freeman kwam er - net als Anton Chigurh - met botbreuken van af.
Freeman kan gelukkig doorgaan met mooie films maken.

Laat hem Anton Chirurgh de genadeslag toebrengen in weer zo'n prachtige Coenfilm.

Geen opmerkingen: