18 augustus, 2008

Zint eer ge schrijft

****************************************
Rikus Spithorst, alias Driek Oplopers is aan de kant geschoven door de PvdA en de reizigersvereniging Rover.

Eerder had de baas van FOK.nl de column van Spithorst verwijderd en openlijk zijn excuses aan Femke Halsema gemaakt.
De originele tekst is nog wel op Geen Stijl te lezen.

Inmiddels is er op FOK niets meer over het voorval te vinden. Opmerkelijk, want het was blijkbaar wel belangrijk genoeg om vandaag het NOS - journaal te halen.

Spithorst heeft op zijn eigen site een gekuiste versie geplaatst. Reageren is daar niet meer mogelijk.
Maar blijkbaar zijn er ook mensen wel gecharmeerd van zijn schrijfwijze.

Zet Femke Halsema de aanklacht door?

Ik heb altijd gepredikt: je mag alles schrijven en zeggen, maar oproepen tot geweld is onacceptabel.

En juist dat heeft Spithorst gedaan.
Hij maakte er ook nog eens een persoonlijke issue van. De veiligheid van Halsema's gezin kwam door de kwalijke oproep in gevaar. Je hebt maar één gek nodig.
Daarbij vind ik het van zwakte en achterbaksheid getuigen om anderen aan te zetten tot geweld.

"Eerlijk mijnheer Spithorst, ik heb met al mijn zintuigen voor humor, ironie en polemiek gepoogd de satire (zoals U het omschrijft) te ontdekken. Ik las een agressief stuk, vol scheldwoorden en privéaanvallen.
U draagt niet bij tot het behoud van de vrije meningsuiting."

Een columnist onwaardig.

Geen opmerkingen: