26 mei, 2009

Getroffen

***************************
Geen sprake van opzet bij golfdrama, lees ik in het AD

AMSTERDAM - Het was de eerste keer in zijn leven dat hij op de golfbaan stond. De sfeer zat er goed in op Hemelvaartsdag, de jongens hadden het naar hun zin.

Het was echt een dagje uit voor ze, zegt een golfer die even tevoren nog tegelijk met het gezelschap het golfcomplex op kwam.

Ineens was het uit met de pret. De 62-jarige grootvader van een van de jongens, die hen had meegenomen naar de golfbaan in Amsterdam, raakte de 16-jarige Mark Weghorst met de zware club die wordt gebruikt voor de afslag vol in zijn hals.

Volgens omstanders was de jongen uit Maarssen onmiddellijk buiten bewustzijn. De volgende dag overleed hij in het ziekenhuis.

De grootvader is ‘gezien de aard van het letsel’ door de politie verhoord, maar volgens een woordvoerder was er geen sprake van opzet. De zaak wordt beschouwd als een ‘noodlottig ongeval’.

Zoonlief Jacob - teaching golfprofessional - vertelde mij dit afschuwelijke nieuws vanmorgen.
Het valt weg tussen alle dodelijke geweldsdelicten, maar dit nieuws raakt mij veel meer. Ik ben er beroerd van.

Afschuwelijk.

Dat de grootvader is ondervraagd zal ongetwijfeld een verplichte procedure zijn, maar ook een onmenselijke.
Hij zag zijn kleinzoon niet staan en Mark wist niet dat opa zou gaan slaan. Zo stel ik mij de situatie voor.

Dat sommige media er onzorgvuldig mee zijn omgesprongen blijkt maar weer eens uit koppen als: Golfer slaat jongen ziekenhuis in.
Om nog maar te zwijgen van de foto's die op het internet rondgaan, met afgeplakte gezichten.

Ik ben er misschien zo kapot van omdat dit altijd mijn eigen grote angst is (geweest).

Ooit ben ik (bijna fataal) geraakt door een hockeybal. En tijdens het golfen sta ik altijd op veilige afstand van de degene die aan slag is. In ieder geval face to face.

Mark Weghorst was in the wrong spot at the wrong time.

1 opmerking:

Anoniem zei

zo is dat

m.vr.gr.
Jan