12 mei, 2009

ProefDruk

******************************
De inspiratie voor een Vertelseltje ontbreekt. Ik zit in de correctiefase van de tweede proefdruk van mijn boek.

Bloggen is iets anders dan het schrijven van een roman. Sorry, maar ik kan de knop zo snel niet omzetten.

Het verhaal staat, daar twijfel ik geen moment aan.

Waar het nu om gaat zijn de volgende facetten:
leestekens
hoofdletters
nieuwe regel?
nieuwe alinea?
er op of erop en meer van dat soort aspecten, waar je tijdens het schrijven je hand niet voor omdraait. Met dank aan de telkens veranderende spelling der Nederlandsche Taal!!

Ik kan u verzekeren dat ik behoorlijk nerveus van de twijfel word. Als schrijver ben je eindverantwoordelijk voor je boek.

Twee redacteuren zijn er doorheen gegaan, maar hebben mijns inziens nogal wat taalfouten laten zitten. Ja, ze waren laaiend enthousiast over het verhaal. Daardoor hebben ze dus dwars door de fouten heengelezen.

Nu werk ik mij voor de tigste keer door mijn verhaal heen. Mijn vriendin Lonneke - professioneel tekstredacteur - laat er als laatste haar kritische oog op vallen.

Schrijven begint pas bij redigeren.

1 opmerking:

Ellen ten Bruggencate zei

Per mail ontvangen:

Ik ben het niet eens met je eindconclusie : schrijven is een creatief proces. Laat de rest aan de neuzelaars over. Die hoeven niet creatief te zijn maar regels toepassen.

JIJ bent de creatieve geest, laat de rest over. Ik wil graag je (mede)neuzelaar zijn. Do not worry!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

P.