13 mei, 2009

Scooby

We hebben gisteren een moeilijke, maar onvermijdelijke beslissing moeten nemen: Scooby laten inslapen.

Een duivels dilemma want onze vijftienjarige Labrador was geestelijk nog zo vitaal. Je stelt het eindeloos uit. Vooral wanneer die donkerbruine ogen je lijken te zeggen, 'waag het niet.'

Maar vandaag hebben we het wel gewaagd.
De knagende twijfel is het ergste. Schuldgevoel mag ik van P. niet hebben. 'Ze heeft een fantastisch leven gehad', zo verzekerde hij mij.
Over de vierentwintig uur tussen gisteren en nu kan ik niet schrijven.
-------
Tot het einde toe is ze koppig gebleven. Ze verzette zich heftig tegen de opkomende slaap die via het eerste prikje werd ingespoten.
'Typisch onze Scoob. Die legt zich er niet zomaar bij neer', zei P.
-------
En dan die lijst met vragen waar de assistente mee komt.
Aan de andere kant: waarom wordt de uitvaart van mensen wel goed geregeld en zouden dieren daar geen recht op hebben?

Wij kozen voor cremeren.

'Brengt u haar zelf naar het crematorium of moet ze opgehaald worden?
Naar welk crematorium?
Cremeren met andere honden of alleen?
Wilt u nadien gebeld worden?'

Scooby was een einzelganger. Ze duldde andere honden, maar speelde er nooit mee.

Toch hoop ik dat ze Jonas, Birdy en Flint in de 'hondenzielenwereld' tegenkomt en dat ze dan weer dicht tegen Flinteke aan gaat liggen, net zoals toen ze een pup was.
-----
Wat tastbaar rest zijn haar haren en geurtje.
Ik heb die altijd verdoemd. Nu koester ik ze.

Scooby de Santiago moet haar laatste reis alleen maken en daarom ben ik ontroostbaar.
****************************************************************************************************************************************************

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Dag Ellen!

Wat een verdrietig nieuws van Scooby! Heel veel sterkte! Het lijkt me een verschrikkelijke beslissing om te moeten nemen over een dier dat zo'n lange tijd zo'n groot deel van je leven is geweest. *dikke knuf*.
--
Claartje

Emmy van Swaaij zei

Hallo Ellen!
Heel veel sterkte! Liefs! Emmy

Anoniem zei

Lieve Ellen.

Ik ben blij dat je dit niet per telefoon hebt verteld, want dan hadden we beiden niet kunnen praten.
Ik heb er ook verdriet om, want ze was toch heel speciaal na al die jaren. We hebben wel de gedachte dat ze erg graag bij ons was, al ging het de laatste tijd wat moeizamer, ze kwispelde altijd.
Heeeeeel veel sterkte met deze lege plek, ook voor Jacob want die is er tenslotte ook mee opgegroeid. Ook voor hem zal het moeilijk zijn. Ik zal altijd aan haar blijven denken als een vrolijke lieve hond. Jullie blijven natuurlijk van harte welkom bij ons, kom gerust om de koffie.
Lieve groeten vanuit Zeeland van ons en alle honden. Diana

Anoniem zei

Wat een naar bericht, je weet dat het eens gebeurt maar toch. Je mag wel blij zijn dat je als baasje de beslissing mag nemen om je huisdier in te laten slapen. Ze zal beslist Flint ontmoeten in de hondenhemel, aan Flint hebben wij goede herinneringen, dat is de liefste hond die ik ooit gekend heb.
Sterkte voor jou, Peter en Jacob, hij zal ook wel verdrietig zijn om het verlies van jullie lieve Scooby.
Truus

Anoniem zei

15 jaar een heerlijk leven gehad, maar altijd weer moeilijk om afscheid van een hond te moeten nemen.
Kort geleden kwam ik nog pup fotoos van Scooby tegen met Jacob en Marten in de tuin in Kapelle,
sterkte gewenst,
liefs,
anke

Anoniem zei

Lieve Ellen,
Veel sterkte met het verlies van Scooby. Ik ben er van overtuigd dat hij heerlijk in de hondenhemel in een nieuwe mand ligt. De keren dat ik hem zag was hij zo lief en trouw en zo braaf. Jullie hebben hem gekoesterd en daar heeft hij met volle teugen van genoten.
Ik voel zeer met jullie mee.
Maria.

Anoniem zei

Ik lees af en toe je weblog. Heb zelf een golden retriever en kreeg meteen tranen in mijn ogen toen ik je log over scooby zag. Wens je heel veel sterkte met het verlies!

Elssie zei

Lieve Ellen en Peter, wat zal het leeg zijn in huis, dat heb ik al wanneer ik een paardagen een harige te logeren heb gehad. Na het lezen van het bericht kwamen even alle honden, die ik goed gekend heb als een diavoorstelling in de kop voorbij. Ook jullie boxer op de Oranjelaan. Veel sterkte en liefde. Els

Anoniem zei

Sterkte!

Theodor