05 mei, 2009

Herdenken


Ieder jaar barst de discussie weer los. Herdenken: ja of nee.

Columnisten schrijven over de zin of onzin van herdenken. Het zou geen doel - nut hebben.

Moet dat dan?

Nee, ik verwacht niet dat antisemitisme verdwijnt.
Nee, ik verwacht ook niet dat er overal vrede zal zijn.
Ik verwacht helemaal niets van dat alles. Herdenken is terugdenken - niet vergeten.

Op 4 en 5 mei denk ik aan mijn moeder en haar "Trouwkameraden" (die vielen in hun strijd tegen de bezetter).
Ik ben ze dankbaar voor hun onverzettelijk verzet. Ik eer ze vanwege de onvoorstelbare offers die ze hebben gebracht voor mijn vrijheid.

Columnisten, die nu kritiek hebben, mogen dat in hun zak steken.

Zij kunnen nu alles schrijven mede dankzij de mensen die hun leven waagden voor Het Parool, Vrij Nederland, de Waarheid en Trouw.

Dat is mijn herdenking. Laat mij.

Geen opmerkingen: