03 maart, 2010

Op het bureau

Op de Coolsingel alleen LR-posters.

Stemmen op het stadhuis geeft wel een extra dimensie. Ik moest even wachten, want er ging het een en ander mis.

Zo lukte het een jongedame door te dringen tot het stemhokje. Er was wel enig geharrewar aan voorafgegaan, maar ze kreeg de twee stembiljetten mee en stond al met het rode potlood in haar hand.
"Uh, mevrouw," klonk het van achter de tafel. "Woont u in Alblasserdam?"
"Jaha."
"Dan mag u hier niet stemmen."
De man achter de tafel kreeg een rode kleur en keek schuldbewust naar zijn collega's.

Toen kwam er een mevrouw die ook voor haar zus wilde stemmen. Dat mocht, maar de zus woont niet in het centrum. De stemster trouwens ook niet. Dus mocht ze half stemmen.
De mensen achter de tafel hadden het er moeilijk mee en ik vraag me af hoeveel onterechte stemmen er de bus zijn ingegaan.

Zij die in het centrum werken hebben weliswaar hun stemlokatie veranderd, voor de deelraad kunnen ze dan niet stemmen. Die stem moet in hun eigen wijk gedaan worden. Velen hebben zich dat niet gerealiseerd.
Daar ging het met de Alblasserdamse ook fout. En kreeg de man achter de tafel een rode kleur omdat hij voor haar ook in de fout was gegaan?

Ik vrees dat de deelraad het ondergeschoven kindje van de verkiezingen wordt. Verder leek mij de opkomst goed. De bus met groene biljetten was in ieder geval vol.

Geen opmerkingen: