25 maart, 2010

Stand up

*************************
Wat kunnen stemmingen toch wisselen. Het is een raar mechanisme waar je geen controle op kunt uitoefenen.
Gisteren dacht ik dat ik voor de rest van mijn leven in een dip was geraakt. Maar ik ben weer opgekrabbeld.

Vandaag scheen de zon, rook mijn strijkwasje naar lelietjes-van-dalen, hoorde ik weer ergens in de stad heipalen de grond ingaan en wilde ik kleren kopen. Ik ben afgevallen en daar mocht ik mijzelf voor belonen. Kopen is ook een uitstekend troostmiddel.

Vanavond zagen we Stand up, van het Zuidelijk Toneel.
Stand-up comedians en de tragiek van de humor



Een humoristisch drama over de comedywereld

In een aanstekelijke mix van acteren en stand-upcomedy ziet u hoe een zestal mannen de afgelopen maanden hard aan hun comedytalent heeft gewerkt onder leiding van leraar en oud-komiek Freddie Martens (John Buijsman). Deze avond is het zover, ze treden op en worden beoordeeld door een professionele stand-upcomedian. Dit moet de avond worden van hun doorbraak. De rivaliteit is heftig, de inzet is hoog.

Wil een stand-up comedian vooral amuseren of misschien juist irriteren? Dat is de kern van Stand up, een aanstekelijk drama over het artiestenbestaan.
In een aanstekelijke mix van acteren en stand-upcomedy ziet u hoe een zestal mannen de afgelopen maanden hard aan hun comedytalent heeft gewerkt onder leiding van leraar en oud-komiek Freddie Martens (John Buijsman). Deze avond is het zover, ze treden op en worden beoordeeld door een professionele stand-upcomedian. Dit moet de avond worden van hun doorbraak. De rivaliteit is heftig, de inzet is hoog.

Sander van Opzeeland – zelf stand-upcomedian en tekstschrijver voor o.a. Dit was het nieuws - schreef een eigentijds toneelstuk over gewone mensen die willen ontsnappen aan hun middelmatige bestaan door succesvol en beroemd te worden. In deze tijd van ontelbaar veel talentenjachten en het mega succes van cabaret en stand-upcomedy, hopen zij hun slag te slaan.

Stand up gaat over de relatie tussen artiest en publiek, over humor en ethiek in een tijd waarin steeds vaker volgens het principe ‘u vraagt, wij draaien’ wordt gewerkt. Laten artiesten zich leiden door de smaak en verwachting van het publiek of door hun eigen idealen en principes?

Stand up is een ensemblestuk met acteerwerk van o.a. John Buijsman en de stand-up comedy kwaliteiten van beurtelings Kees van Amstel, Henry van Loon en Murth Mossel van Comedytrain.

Tekst Sander van Opzeeland
Regie Matthijs Rümke
Spel Stan Bannier, John Buijsman, Justus van Dillen, Martijn Fischer, Jef Hoogmartens, Mark Kraan, Remco Melles, Dennis Rudge en Kees van Amstel/ Henry van Loon/ Murth Mossel (Comedytrain)

Voor verdere informatie, zoals speeldata verwijs ik naar de site van het ZuidelijkToneel.

Dit veelzijdige, kleurrijke kijkje in de keuken van het bedrijf dat Stand-up Comedy heet is zeer de moeite waard. Ga kijken!!

Geen opmerkingen: