05 januari, 2011

NHS


De diagnose die zondag door een verpleegster in het ziekenhuis in Sidmouth was gemaakt, nadat ze met een arts in Honiton telefonisch had overlegd, vertrouwde ik niet.

Okee, ze had een uitgebreid onderzoek gedaan - maar achteraf gezien maakte ze de verkeerde keuze.

Er waren volgens haar twee mogelijkheden: conjunctivitis (ontstoken slijmvlies van de ogen) of allergie. Ze gokte op allergie en de dokter faxte een recept voor een antibioticazalf naar de plaatselijke apotheek.

We hebben ons suf zitten piekeren waar ik dan allergisch voor was. En waarom maar één oog?
It didn't make sence.

Dat zalfje deed meer kwaad dat goed.
Het deed me denken aan de ouderwetse prikjodium die mijn moeder vroeger op een kapotgevallen knie deed - alleen dan in je oog. Om maar even een pijnlijke voorstelling van zaken te geven.

Ik heb het braaf zes keer gebruikt, maar vandaag (eindelijk weer een gewone werkdag) ben ik toch naar de huisarts gegaan.

Die constateerde een virale conjunctivitis, waar helemaal geen medicatie voor is.
Uitzingen dus. Er staat twee tot vier weken voor.
Ik heb nog geluk dat (voorlopig) maar een oog ziek is, want het schijnt zeer besmettelijk te zijn.

National Health Service.
Evenals twee jaar geleden, toen een arts 's avonds een huisbezoek moest maken, betaalde ik niets. Er werd niet eens naar een verzekeringspasje of legitimatie gevraagd.
Geweldig.

Over een maand zitten we in de VS.
Ook daar hebben we (meer dan ons lief is) ervaring met ziekenhuizen en artsen.

Het systeem aldaar wordt geregeerd door achterdocht.

Nog voor je iemand hebt gezien is je creditcard voor $150,- belast, waarna er een totaal niet ter zake doend onderzoek (zogenaamd standaard - waar je niet onderuit komt) wordt gedaan.

In de VS moet de kassa blijven rinkelen.

Dat noemen ze medical CARE.
*************************************************

4 opmerkingen:

Angelien zei

Ha Ellen,
Vervelend zo'n oog. Ik weet er alles van, want afgelopen zomer had ik hetzelfde. Ook mijn huisarts wist het niet aan te pakken en het werd steeds erger/pijnlijker. Ben toen naar oogziekenhuis gegaan. Daar schreef men NACLOF voor, 3xdag/3drups/3weken. Je houd niet van medische adviezen schreef je eerder ;-) maar navragen kan geen kwaad....toch?
Vriendelijke groet,
Angelien

Ellen ten Bruggencate zei

Met een tip van het oogziekenhuis ben ik heel blij.

Helaas ben ik tot maandag in de UK. Kan je zomaar binnenlopen in het oogziekenhuis?

Bedankt!

Angelien zei

Gewoon doen! Heb ik ook gedaan. Gezegd dat het spoed was. Dat was het voor mij ook, ik liep er al lang mee.Ben op bijzonder prettige manier (in de avond) geholpen door de arts van dienst Mevr. Drs. Lushchyk, vervolgens gelijk door naar de nachtapotheek aan de Schiedamsedijk achter oogziekenhuis. Alles zo ongeveer bij jou om de hoek ;) Maar je kunt uiteraard ook eerst via je huisarts gaan.
Succes en beterschap.
vriendelijke groet,
Angelien

Ellen ten Bruggencate zei

Ja idd, ik loop er in tien minuten naartoe.
Er is een mogelijkheid om via internet uit te leggen wat er aan de hand is en een afspraak te maken. Dat heb ik nu gedaan.
Hoop dat het volgende week niet meer nodig is.

Nogmaals dank!