22 januari, 2011

Hoger Onderwijs

************************************************
Twee columnisten die, geheel op eigen wijze, over hetzelfde onderwerp schrijven.

Kiezen door THEODOR HOLMAN in HET PAROOL

Als ik nu moest kiezen tussen de JSF en het hoger onderwijs, koos ik voor het hoger onderwijs. Als ik nu moest kiezen tussen kunstsubsidies en het hoger onderwijs, koos ik voor het hoger onderwijs. Als ik nu moest kiezen tussen ontwikkelingshulp of het hoger onderwijs, koos ik voor het hoger onderwijs. Als ik nu moest kiezen tussen de missie naar Afghanistan en het hoger onderwijs, koos ik voor het hoger onderwijs.

Maar ja, nu de taboe's.

Stel, ik heb een miljoen en de vraag is: geef je die aan iemand om Brandon te verzorgen of geef je die aan een talentvolle student die daarmee baanbrekend kankeronderzoek kan verrichten, met het risico dat dat onderzoek mislukt? Ik zou dat kankeronderzoek laten doen.

Stel, ik heb twee onderzoeken waartussen ik moet kiezen: een onderzoek dat Brandon (en mensen als Brandon) zeker een menswaardiger bestaan zou geven, en een onderzoek dat de kans verkleint hart- en vaatziekten te krijgen. Welk onderzoek zou ik dan steunen? Ja, toch dat hart- en vaatziektenonderzoek.
Welke ziekten zou ik allemaal de voorrang geven voordat ik aan Brandon toekwam? Ik zou onderzoek naar astma voor laten gaan, naar suikerziekte, naar maag- en darmkwalen, naar - ik noem maar wat - hersenbloedingen en erfelijke aandoeningen.

Geld dat bestemd is voor onderzoek naar de genezende werking van hypnose of naar wat alternatieve therapieën aan de genezing van depressies toevoegen, zou ik gebruiken voor onderzoek naar de manier waarop we Brandon een menswaardiger bestaan kunnen geven. Net als het geld dat op universiteiten wordt gebruikt voor de studies sociologie, psychiatrie en zeker ook theologie. Zouden Brandon en consorten een menswaardiger bestaan krijgen als we alle subsidies aan multiculturele instellingen naar Brandon en de zijnen sluizen?

Laten we een stapje verder gaan. Stel dat de knapste koppen - medici, pedagogen, psychologen - na jarenlange studie oordelen dat het beter is Brandon menswaardig te laten sterven, omdat hij anders 'geen leven' heeft, en dat u hem vastgeketend kunt houden.

Wat zou u dan doen?

*********************************************************

Hoger onderwijs is geen luxe en mag best kwieker door MARC CHAVANNES in NRC HANDELSBLAD

Duizenden studenten op het Malieveld, honderden hoogleraren in toga langs de Hofvijver, het hoger onderwijs wilde vrijdag een signaal geven dat bezuinigen echt ergens anders moet. Wáár zeiden de demonstranten zij er niet bij. De kenniseconomie, onze gemeenschappelijke toekomst, daar ging het om.

Ook de Tweede Kamer wil graag dat Nederland bij de ‘top vijf kenniseconomieën’ hoort. In een spoeddebat werd staatssecretaris Zijlstra daar bij voortduring aan herinnerd. Hij sprak het niet tegen. Waarom zou hij ook? Niemand kan het begrip helder definiëren. Meten is er dus niet bij. Laat staan weten.

Een vrijblijvend punt aan de horizon maakt ieder debat heldhaftig zonder dat iemand hoeft te kiezen. Dat gaf oppositie en regering(sfracties) de gelegenheid tegenover elkaar te staan over de centen. Het kabinet wil het hoger onderwijs een ‘kwaliteitsimpuls’ geven, maar komt binnenkort met een wetsontwerp dat langstudeerders én de universiteit of hogeschool waar zij staan ingeschreven financieel straft.

De opbrengst is al voor 2012 tot en met 2015 voor 370 miljoen per jaar ingeboekt. Het kabinet zegt dat het niet bezuinigt op onderwijs, dat het alleen het geld aan de treuzelaars onttrekt om het weer te investeren in verbetering van het onderwijs. De staatssecretaris moest dinsdag toegeven dat dat terugploegen de eerstkomende jaren achterblijft.

Het lijkt een beetje op de 3000 politiemensen die er bij zouden komen door ze niet weg te bezuinigen. Minister Opstelten moest die verbale illusie na lang gedraal intrekken. Zijlstra gaf het maar direct toe. Dat hielp de studenten, hoogleraren en bestuurders om warm te lopen richting Binnenhof. Meestal kan zo’n samenloop van geleerden en enigszins geleerden niet aangeven hoe de toekomst van hoger onderwijs en onderzoek er wel uit moet zien. Gisteren was dat anders.
Lees verder
******************************

1 opmerking:

Anoniem zei

In "mijn" tijd kon je een renteloos voorschot krijgen om te studeren als je ouders niet draagkrachtig genoeg waren. Na de studie, als je ging werken, kon dat in 10 jaar worden afgelost.
Niks mis mee. De studentjes van nu zijn verwend.
Grs. Jacqueline.