12 januari, 2011

Voorspellen


Vandaag wordt de aardbeving in Haïti herdacht.
Een natuurramp.

Vannacht zou het water in Brisbane-Australië tot vijf meter hoogte kunnen stijgen.
Ook een natuurramp.

Ik probeer me voor te stellen hoe de Coolsingel er in zo'n geval uit zou zien, hoe Rotterdam in een spookstad zou veranderen.
Het is sinister, angstaanjagend. De natuur kent geen wetten en laat zich niet bedwingen.

Metereologen kunnen zelfs niet twee dagen vooruit voorspellen.
Sorry, maar als ik op maandag hoor dat het 't weekend erop mooi weer wordt (volgens mij om de toeristenindustrie te spekken), weet ik al dat we regen krijgen.

De vroege, extreem koude inval van de winter deed weer vraagtekens oproepen over de opwarming van de aarde. Wat blijft er van alle theorieën staan?

Er wordt nu gesproken over extremen. Koude winters en warme zomers.

Ab Osterhaus werd verweten paniek te zaaien met zijn voorspellingen over dodelijke virussen.
Vorig jaar was er sprake van paniek.

Waarom?
Omdat niemand wist hoe snel de Mexflu zich zou verspreiden en of het werkelijk op een pandemie zou uitdraaien.

Dus werd ons het slechtste scenario voorgehouden.

Ook dit jaar laait de Mexflu op en weer is er paniek.
Want de slachtoffers zijn dit keer niet de chronisch zieken en ouderen. Nee - nu vallen er slachtoffers onder  kinderen.

Voorspellingen........................

Achteraf praten is makkelijker.
*******************************

Geen opmerkingen: