06 april, 2010

Koppig bakkie

********************************************
We hebben het drie jaar oude Nespresso apparaat in ons Zeeuwse huisje gezet toen ik een nieuwe voor Rotterdam kocht.

Dit weekend werd ik op een - voor mij - te vroeg tijdstip gewekt door mijn (geagiteerde) echtgenoot.

"El, die koffie is niet goed."
"Welke koffie?"
"Dat apparaat is kapot."

Ik kwam mijn bed uit en maakte een Nespresso voor mijzelf. Niets mis mee, zo vond ik.
P. wilde het niet geloven, dus zette ik nog een Lungo voor hem.

"Bah, dat ruikt toch niet goed?!"
"Ik ruik er niets bijzonders aan. En aan het water kan het ook niet liggen. Dan had je het al eerder geproefd."

Ik gooide zijn koffie weg, liet de machine even doorspoelen (dat doe ik trouwens voor ieder kopje) en stelde de sterkte opnieuw in. Maar P. bleef een vies gezicht trekken.

Ik zocht het telefoonnummer van de Nespresso Club op en belde. Een alleraardigste mevrouw liet mij een aantal doorspoelhandelingen doen. "Misschien moet u de machine eens ontkalken. Zo te horen doet hij het prima."
Dat was ik volkomen met de Nespresso-mevrouw eens.
Maar P. was niet te vermurwen.

Toen belde ik vriendin M. Ik dacht namelijk dat zij ook een Nespresso machine had. Helaas.

"Ga dan maar ontkalker kopen," zei ik.
"Dat helpt niet. Die machine is kapot."
"Wat is er dan kapot aan, liefje." Dat liefje was in dit geval niet gemeend.
"Nou, de gaatjes in de kuipjes zijn niet zoals ze behoren te zijn. Het ziet er anders uit."

Ik haalde een kuipje uit het opvangbakje. Het leek mij een perfecte perforatie.

"Laat mij maar Nescafé drinken."
Ik haalde mijn schouders op en ging douchen.

Twee uur later was het Nespresso apparaat twee keer ontkalkt.
Manlief bleef protesteren. De koffie was lang niet zo lekker als in Rotterdam. Hij verzon nu dat het apparaat te lang stil had gestaan.
Twee weken waren we niet in Brouw geweest.
Na vier weken VS genoot hij van zijn eerste kopje Nespresso in Rotterdam.......................

Enfin, hij heeft het hele weekend Nescafé gedronken. Ik genoot van mijn Nespressootjes.

Het apparaat ging gisteren wel mee terug naar 010. Ik wilde de hardnekkige smaak van P. wel eens op de proef stellen.

Dus zette ik twee exact dezelfde (blinde) Lungo's (Vivalto, zijn favoriet). Waar ik op hoopte gebeurde.
Hij vond de koffie uit het Zeeuwse apparaat lekkerder ruiken -en smaken. Daarmee was de discussie gesloten.

Oploskoffie!!

Geen opmerkingen: