16 april, 2010

Wie A zegt moet Uitzenden

********************************************************************
Met die onderliggende boodschap eindigde Matthijs van Nieuwkerk een prima gesprek met Peter R. de Vries. En voor het eerst zag ik een verwarde misdaadjournalist, die daar geen antwoord op had.

De eerste uitzending over kindermoordenaar Koos H. heb ik gedeeltelijk gezien. De tweede niet.
Dat was geen bewuste keuze. Ik was het domweg vergeten.
Of ik aanstaande zondag de - met een half miljoen beboete - uitzending ga zien weet ik nog niet.

Ik heb er ambivalente gevoelens bij. Van mij mag Peter R. alles uitzenden. Die uitzending met Joran van der Sloot deed voraf ook het nodige stof oplaaien. Helaas voor Peter R. liet Joran geen gruwelijke details over verkrachting en moord los. Daarom loopt die knul nog steeds vrij rond.

Maar ik vind de motivatie van Peter R. zwak. Het zou goed zijn voor de nabestaanden. Zij zouden graag willen weten wat er is gebeurd.
Mocht dat zo zijn, huur dan een zaaltje af en toon die opnames aan hen die daar behoefte aan hebben.

Misdaad is entertainment geworden door mensen als John van de Heuvel en Peter R. de Vries. Zij zijn de kijkcijferkanonnen van de commerciële omroep geworden. Al die commotie komt ze goed uit.
De Vries en SBS wachten nu waarschijnlijk af hoeveel adverteerders zich melden.
Nee, het is onzin te denken/zeggen dat het publiekelijk/maatschappelijk belang wordt gediend. Het commercieel belang - ja, dat wordt gediend.

Toon je rechte rug, Peter. Maandag zal er nog even over gepraat worden, maar dan verdwijnt deze uitzending vanzelf in een stofwolk.

Geen opmerkingen: