17 maart, 2011

Pieter Baan van de baan

***********************************************
Robert M., de hoofdverdachte in de Amsterdamse zedenzaak, stond vandaag voor het eerst voor de rechter.

Iedere dag horen we meer gruwelijke details over wat deze man met baby's en kleine kinderen heeft gedaan. Of ik alle ins en outs van deze rechtzaak op de voet ga volgen?
Nee: dat kunnen maag, noch zenuwgestel aan.

Verdachte M. heeft al de nodige bekentenissen afgelegd, maar blijkbaar behoor ik - volgens advocaat Anker (maar ik weet niet welke) - mijn oordeel voor me te houden. Hij is niet schuldig tot het tegendeel bewezen is.

Ondertussen weet Robert M. een eventuele TBS (de zwaarste straf die er is) te ontlopen door een psychologisch onderzoek te weigeren. Anker zegt hem dit niet te hebben geadviseerd.

Nee, maar het tegenovergestelde doet hij ook niet - waardoor Robert M. zo rond zijn veertigste weer vrij man zou kunnen zijn.

Om geen precedent te scheppen zal de rechtbank iets uit de hoed moeten toveren waardoor ze in december of januari toch de uitspraak kan doen die een misdadiger van dit kaliber toekomt.
*****************************************************************************************************

Geen opmerkingen: