17 maart, 2011

ZuivEL


Friesland is mooi. Er zouden alleen geen Friezen moeten wonen.

Het komt niet uit mijn mond, maar was een reactie van iemand die met ons te doen had.
We hebben er twee jaar gewoond.
Een ervaring - laat ik 't daarbij houden.

Eén lekkere herinnering nam ik mee naar Rotterdam: de vla van Friesche Vlag.
Heerlijk.

Het deed (en doet) me aan oma's vla uit de fles denken. Die zette ze omgekeerd in een houder om uit te lekken.
Ik zag de gele pap langzaam tegen het glas een weg naar de hals zoeken.
Kans om het schaaltje te bereiken kreeg het niet.


En thuis hadden we de flessenlikker waar mijn moeder altijd nog een bakje mee wist te vullen.
Daarna mocht ik likken.
En mijn blouse kon meteen in de was.

Ik fiets eens per week naar Van Yperen, onze "oude" buurtsuper in Kralingen, om zuivelproducten te kopen.

Gisteren stond ik op het punt op mijn fiets te klimmen toen ik een bekende stem achter mij hoorde.
"Hee, Ellen - doe jij hier je boodschappen?"

Een goede bekende liep een stukje met me mee.
Ik vertelde dat ik speciaal voor Friesche Vlag naar Kralingen kwam.

Hij lachte me nog net niet uit - maar zei wel dat het onzin was. Friesche Vlag en Campina (vind ik niet lekker) zijn één en mijn vriend wist me te vertellen dat alle vla uit dezelfde machine komt.

Daarna kreeg ik van de zuivelkenner een uitleg die ik liever niet had gehad.
En hem geloven deed ik pas nadat ik beide merken getest had. Nou ja........ nadat P. ze (blind) geproeft had.

Het ging bij de test niet om lekker of niet lekker. Smaken verschillen.

Verschil is er!
In dikte, in kleur en jazeker - ook in smaak.

De familie Van Yperen zal blij zijn met de uitkomst van mijn vla test.
*********************

2 opmerkingen:

Anoniem zei

O Els, wat leuk die herinnering aan de hulpmidelen bij de vla.
Wat een onbezorgde tijd was het toen, althans zo denk ik er aan terug.
Grs. Jacqueline.

Ellen ten Bruggencate zei

Dank je Jacques.