15 maart, 2011

Tulpentest


Een Amerikaanse vriendin die mij een lesje tulpen houden denkt geven?!
Veel gekker moet 't toch niet worden.

Zij had van een andere vriendin tien witte tulpen gekregen. Die hadden een godsvermogen gekost (Florida) en moesten extra lang staan - dankzij ........................een cent.

Nu ken ik die trucjes met bloemen. Seven up, bleekwater, weinig water, lauw water, speldenprik onder de kop, vaas niet met afwaszeep schoonmaken, enzovoorts, etcetera.

Tulpen zijn rare bloemen. Ze groeien razendsnel in de lengte en als de bloem zo wagenwijd open staat vind ik er al niets meer aan.

Ik houd van een dichte tulp. Dus snijd ik ze extreem kort af en zet ze in een nauwe vaas.
Over het resultaat ben ik tevreden, al staan ze nooit langer dan vijf dagen.

Terug naar het centenfabeltje. Want inmiddels weet ik dat het niet meer dan dat is.
Men neme twee vazen (bovenste foto) - één met muntje en één zonder. In elke vaas zet je drie bossen tulpen.
Beide boeketten krijgen evenveel licht en water.


Het resultaat na zes dagen is verbluffend.

De tulpen van de kweker in Kerkwerve (Schouwen-Duiveland): zo sterk heb ik ze nog nooit gehad.
**********************  

Geen opmerkingen: