17 juni, 2011

Oudedijk


"Ellen, ga even naar v.d. Waal - stukje kaas halen."
"Ellen - heb je je jurk bij Van Alphen opgehaald?"
"Ellen - koekjes van Nienhuis.....nachtpon van Van Hengel.....schoenen van Vos.....delicatessen van Groenewegen.....drank van Otto&Jansen.....bonbons van Verkade.....boeken van Unger.....schriften van Rembrandt of Sacré.....tomaten van Smouter....."

De Oudedijk uit mijn jeugd bestaat niet meer. Logisch.
De kleine middenstand is verdwenen. Onvermijdelijk.

Toen ik na een kleine dertig jaar terugkeerde schrok ik wel van de kaalslag.
Het pand van onze voormalige zuivelleverancier stond voor de -tigste keer leeg.
Triest.

Maar wie er nog wel waren: kantoorboekhandel Rembrandt en groenteman De Winter.
Vandaag was ik bij de opticien en zag zowel met -als zonder bril dat het pand van De Winter ontruimd was.
"Die ook al," zei ik tegen brillenman Bastiaans.

Ik liep naar de overkant om een foto te maken. 
R. de Winter gaat de Kralingse geschiedenisboeken in. Het waren knappe kerels.

Ik wilde er het mijne van weten en ging bij Rembrandt een rolletje plakband kopen.
De baas wilde zijn hart wel even luchten.

Winkeliers (54), artsenpraktijken, verpleeghuis, scholen, kantoren, tandartsen, horeca, apotheken en alle bewoners gaan een zwaar jaar tegemoet.
De Winter had geen zin om op dat jaar te wachten.

Boosdoener is de tram. Zoals u kunt zien rijdt hier nog een "oud type."
Op zich past dat wel bij Kralingen..... maar dat is de reden niet.
De rails liggen te dicht naast elkaar. Ongeschikt voor de nieuwe RET-modellen, die veel breder zijn.

Daar moet de Oudedijk dus voor op de schop.
In eerste instantie zou de sloop van de weg in etappes verlopen, maar de plannen zijn gewijzigd.
De belangrijkste verkeersader van Kralingen wordt één zandbak van zo'n kilometer lang.
Onbegaanbaar. Onbereikbaar.

Ach, dan nemen ze de riolering ook maar mee en veranderen ze meteen het aangezicht van de straat.
Nieuwe straat, nieuwe winkels.
Hoe de huidige middenstand een jaar lang het hoofd boven water moet houden zal de deelgemeente een zorg zijn.

"Mijnheer Rembrandt" gaat desnoods doosjes punaises thuis bezorgen.



1 opmerking:

Angelien zei

Klinkt me bekend in de oren. Maak je borst maar nat. Hierover zal veel onvrede en ergernis ontstaan bij de bewoners. Heb dit zelfde meegemaakt voor mijn deur aan de Gordelweg. Weg was màànden opgebroken. Ook nieuwe riolering erin. Gevolg -> vanaf die tijd kelders vol water. En de gemeente ontkent - uiteraard - in alle toonaarden dat dit aan hun werkzaamheden ligt. Vele bewoners vanaf die tijd met grote waterschade en -overlast.
Gemeente? Doet NIETS!
Ik wens jullie succes!
vriendelijke groet,
Angelien