01 juni, 2011

PGB

************
Vorig jaar stemde ik op de VVD. Daar ben ik nu niet trots op.
Ik heb de keuze altijd laten bepalen door mijn liberale geaardheid. Of D66, of VVD.

Lang geleden, toen Europa nog in de maak was, heb ik een keer SP gestemd. Dat was een proteststem tegen Europa.
Ik werd toen voor dom uitgemaakt. Mijn echtgenoot was voor Europa. Dat leidde tot felle discussies, zoals gewoon is in een gezond gezin.
Mijn tegenstem - toen - was gebaseerd op wat er gaande is - nu.

Vandaag viel de blauwe envelop op de deurmat. We moeten dokken. Veel dokken.
Het is zuur om je spaarcentjes af te moeten staan, maar het is onverteerbaar ze in een bodemloze Griekse put te zien verdwijnen.

Wat Europa teweegbrengt is nationalisme.
Ik signaleer ontevredenheid, onenigheid en ergernis.
De stabiele bondgenoten moeten de vieze billen van de zwakke broeders afvegen. Symptoombestrijding, want de zwakkelingen weten niet hoe ze die vieze billen kunnen voorkomen.

Waar ik nu woedend over ben is de aangekondigde bezuiniging op de volksgezondheid.
VVD-minister Schippers komt met het onzalige plan om in het PGB (persoonsgebonden budget) te gaan snijden. Als ze haar plannen door kan/mag zetten kunnen nog maar zo'n 13.000 mensen (nu 130.000) gebruik maken van deze liberaal klinkende zorgvoorziening.
>>Mensen kunnen met een persoonsgebonden budget (pgb) zelf de zorg regelen die zij door ziekte, handicap of ouderdom thuis nodig hebben. Zo kunnen zij de zorg kiezen die ze willen. Ze krijgen een geldbedrag waarvoor zij zelf zorg, hulp of begeleiding kunnen kopen.<<

Ik laat even in het midden hoeveel dat plan van Schippers per saldo zal gaan kosten.

Josefientje lijdt aan het Phelan-McDermid syndroom, een uiterst zeldzame genetische afwijking die veel overeenkomsten heeft met autisme.
Naast een ontwikkelingsachterstand is ze ook bevattelijk voor infectieziekten. Vorige week raakte ze in een koortsstuip en werd met spoed naar het ziekenhuis gebracht.
Eenmaal ontwaakt gaf Josefien op haar eigen wijze aan dat ze niet langer in het ziekenhuis wilde blijven.

Haar vader postte een foto van zijn dochter: thuis, duim in de mond, half slapend in liefdevolle armen. Nog ziekjes, maar in harmonie. En dat is precies wat dit meisje nodig heeft.

Josefien heeft een broer en een zusje. Ze woont in een veilige, goed georganiseerde omgeving waarin aanpassingen onontbeerlijk zijn.
Chapeau voor haar ouders (veertigers) die hun leven met drie kleine kinderen zo harmonieus mogelijk hebben weten in te richten - dankzij het PGB.

Verzorgers, patiënten, gehandicapten en ouderen: ontneem hen hun vrijheid, hun waarde -en zelfstandigheid niet!

Ik heb ooit stage gelopen op een mytylschool (voor de K&O opleiding). Dat was zwaar, zowel lichamelijk als geestelijk.
De meeste kinderen gingen met de taxi naar huis. Anderen staken de straat over, naar het gezinsvervangend tehuis.
Hoe goed en gezellig het daar ook was, ik zag duidelijk verschil ten faveure van de thuissituatie (waar ik nu verder niet op in zal gaan).

Ik wil dat mijn belastinggeld naar Josefientje gaat. NIET naar Apollonia.
****************************************************************************************

1 opmerking:

Hetty zei

Ellen, ik ben het helemaal met je eens. Mijn oudste woont in een kleinschalig wooninitiatief met zorg ingekocht via PGB en huur via de Wajong van een door de woningbouwverening gebouwde woning met kleine appartementjes. Ook het werken is op de boerderij waar dit woonhuis is gelegen. Wij hebben dit als ideaal opgezet met een paar ouders. "De Boer met zijn knechten" De zorggelden gaan echt naar de zorg. Niets gaat in overhead, dure zorgmanagers of in de stenen van het gebouw zitten. Zodoende zijn wij goedkoper dan de zorg in natura, waar grote instellingen mee werken. Zorg in Natura is velen malen duurder, dan de PGB budgetten die uitgekeerd worden voor mensen met dezelfde handicaps. Mensen in een grote zorginstelling hebben niets te kiezen en moeten het doen wat de zorginstelling aanbiedt, en krijgen daar niet wat er door hen "de klienten" gevraagd wordt. Ik hoop dat voor Josefien en alle andere goede gebruikers van het PGB een juiste oplossing komt. Groeten, Hetty