02 januari, 2013

Drama in Raard

******************************************
Vreselijk, vreselijk, vreselijk.

Op een donker, onverlicht weggetje staan veertig mensen naar de nieuwjaars-kerstbomenverbranding te kijken.
De berm is drassig, dus ze gaan op de weg staan.

Een vrouw met drie kinderen, keurig op de achterbank, rijdt het licht tegemoet.
"Oh, kijk 's mam!"

Ze kijken gebiologeerd naar de felle vlammen.
En dan een vreselijke dreun.

De vrouw rijdt op de groep in.

Ik stel me voor dat het zo ongeveer gegaan is.

Ze had niet gedronken. Ze hield zich, voor zover ik weet, aan de snelheid.
Ze heeft geen schuld - maar moet daar voor de rest van haar leven mee leven.

Een gruwelijk ongeluk. Voor alle partijen.
****
Ik vroeg me op oudejaarsavond af waarom het zo druk was op de Coolsingel.
Er stond een lange file richting Erasmusbrug.

Voor het vuurwerk.
Vuurwerk in wind en regen.
Mensen stappen in de auto om vervolgens teruggestuurd te worden bij de Maasboulevard. Je kunt daar namelijk niet parkeren en alles is daar versperd.

Terwijl om twaalf uur de tweede fles champagne openknalde en wij elkaar omhelsden, stond het vast op de Coolsingel.

"Zouden die mensen elkaar nu in de auto gelukkig nieuwjaar wensen," vroeg ik.
We gingen met z'n allen voor het raam staan.

In de ene hand een vol glas bubbels, in de andere hand een oliebol.

Na een kwartier stond het nog steeds vast op de Coolsingel.
De andere kant op.
***************

Geen opmerkingen: