15 januari, 2013

Paspoort of pasp00rt

*********************************************
Herinnert u zich deze nog??

Goed - ik heb mijn nieuwe paspoort en moet nu ESTA (visum VS) aanvragen.

>>Twee jaar geleden kwamen we er bij de incheckbalie van Delta Airlines achter dat ik een fout had gemaakt bij het invullen van het paspoortnummer.
Verwarring alom: ik dacht dat er O stond - maar ik had 0 in moeten vullen. Of was het andersom?

Dankzij mijn, als het om reizen gaat, neurotische echtgenoot hadden we zeeën van tijd om ter plaatse (Zaventem) een nieuwe ESTA aan te vragen.<<

Bij een nieuw papoort hoort ook een nieuw visum, dat ik vandaag wilde aanvragen.

Maar weer twijfelde ik over de letter O en de nul.

Dus belde ik burgerzaken.
Ik kreeg ene Rashid aan de telefoon. Of was het Ashmir? Of Farid?
Laat ik het zo stellen: Wim, Zus, Jet, Teun en Gijs werken niet bij de gemeente Rotterdam.

Is dat erg, El?
Ja, wel als de Nederlandse taal een factor wordt in de communicatie, of liever gezegd miscommunicatie.

"Dus het gaat over cijfers en letters?"
'Nee mijnheer. Het gaat alleen over de letter O of het cijfer 0.'

"Tja, weet ik niet. Moet ik vragen aan collega............................momentje."
Laat ik het kort houden: er zijn vier momentjes geweest.
De afdeling die hij probeerde te bereiken gaf geen gehoor. En op zijn afdeling wist niemand het.

En iedere keer dezelfde vraag: "Dus het gaat over cijfers en letters?"

'Nou, dan loop ik wel even naar het stadhuis.'

"Neehee - dat kan niet. Daar moet u een afspraak voor maken."

'Ik ga geen afspraak maken voor deze vraag. Ik ga naar de infobalie.'

"Nee nee nee - dat kan echt niet hoor. Belt u mij vanmiddag nog maar eens."

'Geen denken aan.'

"Maar op het stadhuis helpen ze u niet, hoor. Alleen met afspraak."

Nu had ik geen trek in verdere ergernissen, dus besloot ik naar het reisburo - hier aan de overkant - te gaan.

'Goh ja - dat probleem heb ik eerder aan de hand gehad,' zei de reisadviseur. 'Er is een site waar het antwoord op staat.'

Hij vond de site voor me:
In het documentnummer van de Nederlandse reisdocumenten komt de letter "O" niet voor. Het is wel mogelijk dat het documentnummer het cijfer "0" (nul) bevat.

Maar dat weten Rotterdamse ambtenaren niet.

Die weten hoeveel vliegen er op het plafond zitten.
********

Geen opmerkingen: