20 januari, 2013

Koude voeten




Manlief heeft 's nachts last van koude voeten.
Zijn wollen sokken zijn niet afdoende.
En dus pakte hij iedere avond mijn plaid.
Daar kruip ik 's avonds op de bank altijd onder. Lekker alleen tv kijken, met chips en single malt.

Maar manlief is ziek en dus durf ik mijn plaid niet terug te eisen.
Nu heb ik een kruik voor hem gekocht.
Bij 't Kruidvat. Maar Blokker schijnt ze ook te verkopen.

Tien minuten voordat hij naar bed gaat leg ik die in zijn bed. 
Ik zorg goed voor mijn man.

Kruiken zijn dus gelukkig nog te koop.
Ik dacht echt dat het een artikel uit grootmoeders tijd was.

Oma Egmond had altijd een kruik in bed.
Als ik kwam logeren kreeg ik er ook een. Heerlijk vond ik dat.


In het grote huis aan zee was tot eind jaren zestig geen centrale verwarming. Dus de slaapkamers waren 's winters ijs -en ijskoud.

Die kruiken mocht ik niet aanraken. Ze waren kokendheet.
Oma had zelf een hoes gebreid. Of opa's oude geitenwollen sokken werden als "cover" gebruikt.
Momenten uit een lang -en ver verleden.

Voeten -en hartverwarmend - zo'n kruik.
****

Geen opmerkingen: