09 juli, 2019

All creatures great and small



Een dag waar ik echt naar uitkeek: het weerzien met een oude schoolvriendin na zo'n 55 jaar.
Het was spannend. Vreemd.
Je hebt beiden een leven achter de rug.

We zijn niet meer de meisjes in de smokjurkjes van toen.
Hoewel we ons niet zo voelen, toch is het zo.........halverwege de zestig.

Renee Snouckaert zou ook een boek kunnen schrijven over haar belevenissen van de afgelopen vijftig jaar.
Laat ik me beperken tot waar ze nu haar hart aan verloren heeft: Valais Blacknose Sheep.

In Oxfordshire fokt ze een wel heel bijzonder ras schapen.
Bijzonder: niet alleen vanwege het prachtige uiterlijk, maar ook vanwege het zachte karakter van deze dieren.
Ze zijn zó lief, zo benaderbaar, zo knuffelbaar. 

Renee doet met de grootste shows in de UK mee en wint prijzen. Veel!!
De rammen vallen veelvuldig in de hoofdprijzen. Ze zijn ook onvoorstelbaar prachtig.


Ik was onder de indruk van de manier waarop ze dit bedrijf (grotendeels) in haar eentje runt, hoe punctueel ze is en de kennis die ze in huis heeft. 
Het is zwaar en veel werk, maar Renee lijkt het prima onder controle te hebben.

Haar wedstrijd outfit ligt gestreken klaar voor de volgende show, in Cheshire. 


Afscheid nemen doet pijn, maar het bedrijf moet blijven draaien.
Gucci en Givenchy zijn verkocht, maar zelfs ik raakte binnen vijf minuten aan ze verknocht.
Wat een aanhankelijkheid.


De enige die zich schandelijk misdroeg en niets van al dat geknuffel begreep was onze teckel Jacky.
Ze was onaardig tegen de huishond, die daar gelukkig niet anders van werd. In tegendeel, de labrador bleef achter die driftige sausage dog aan lopen in de hoop ooit nog vrienden te worden.
Tevergeefs.

Valois Gucci raakte eveneens niet onder de indruk van dat opgewonden standje aan de andere kant van het hek. 
Integendeel.
Ook Gucci bleef contact zoeken met de kleine driftkikker.
Ze zagen er dus duidelijk geen gevaar in.
Diereninstinct.


En zo liepen we van de ene weide naar de andere.
Zoveel grond valt niet te begrazen. Renee moet regelmatig maaien.


Wanneer mensen zeggen dat ze meer van dieren houden dan van mensen, dan kan ik daar alleen maar mee instemmen.

Vanmiddag waande ik mij even in Renee's dierenparadijs en was ik a small creature.
*****

Geen opmerkingen: