15 augustus, 2006

Faas, 4ever Faas

Bron: Elsevier.
dinsdag 15 augustus 2006 12:37
Oud-voetballer Faas Wilkes overleden

De legendarische voetballer Faas Wilkes is dinsdag op 82-jarige leeftijd overleden in zijn woonplaats Rotterdam.
Faas Wilkes geldt als de eerste echte Nederlandse voetbalprof. De midvoor begon zijn carrière als amateur bij de Rotterdamse club Xerxes, waar hij debuteerde in 1941 op 17-jarige leeftijd.
Wilkes was vastbesloten niet voor niets te voetballen, en liet zich door MVV naar Maastricht halen in ruil voor twee Bedford-vrachtwagens voor het bedrijf van zijn vader, Verhuizerij Fa. Wilkes & Zoonen.
Faas Wilkes in 1953, met Valencia tegen Rotterdam. Dat schoot de amateurvoetbalwereld in het verkeerde keelgat. Wilkes kreeg een speelverbod opgelegd, totdat hij de vrachtwagens uit eigen zak betaalde.
Schorsing

In 1948 tekende Wilkes eindelijk bij Inter Milan, waar hij een slordige 60.000 gulden per jaar kon verdienen. Het kostte hem een schorsing van vijf jaar door de Nederlandse voetbalbond.
Drie jaar speelde Wilkes bij Inter.

Daarna vertrok hij naar Torino en, na een jaar blessureleed, naar het Spaanse Valencia. Vooral in Spanje groeide de dribbelaar uit tot een legende, getuige alleen al de vele Valenciaanse vijftigers met de voornaam Servaas.
Topscorer

In Oranje vormde hij met Kees Rijvers en Abe Lenstra het zogeheten 'Gouden Binnentrio'.
Hij was decennialang topscorer, totdat Dennis Bergkamp hem in juni 1998 passeerde. Wilkes scoorde 35 goals in 38 wedstrijden en dat hadden er zonder de vijf jaar uitsluiting veel meer kunnen zijn.
Na zijn terugkeer in Nederland in 1956 speelde de Rotterdammer nog voor VVV, Levante, Fortuna '54. Landskampioen werd hij nooit. In 1962 nam hij definitief afscheid van het voetbal.

Zoals zovele oud-voetballers in Rotterdam ging Faas, na zijn voetbalcarrière, de mode in.
Coen Moulijn deed dat later ook en Eddy P.G. startte een succesvolle zaak in exclusieve sportmode.
'Monisima' was voor de goed gevulde portemonnaie geen probleem.
Mijn moeder kocht er in de uitverkoop omdat ze van mooie kleren hield. Faas was er altijd en hielp de dames uiterst galant.
Ik heb er mijn trouwjurk gekocht, overigens niet in de uitverkoop.
In 1976 was het 'not done' om in een echte, witte bruidsjurk te trouwen. Ik kocht een simpele, maar bijzonder chique, stijlvolle, ivoorkleurige japon.
De jurk had 3/4 mouwen, wat mij in februari (toen ik hem kocht) uiterst handig leek.
Echter, 26 juni 1976 brak alle warmterecords en dus knipte mijn schoonzusje op mijn trouwdag in alle vroegte de mouwen eraf.
De mannen bezweken zowat in hun jacquet, de jus d`orange was bedorven en velen namen een duik in de Binnenmaas alvorens op de receptie te verschijnen.

Faas was mijn held in alle opzichten. Het zal duidelijk zijn dat ik mij met hem verbonden voel.

1 opmerking:

Anoniem zei

Wat 'n nostalgie. In 'die dagen' zat ik met mijn pa aan de radio gekluisterd. Interlandwedstrijden waren 'n feest in die tijd. Dit is ook 'n aardige site, met 'n link naar Kick Wilstra. Zucht, dat waren mooie tijden.
http://home.wxs.nl/~staten/wilkes.htm
Maar goed (weer terug op aarde, na dit nostalgisch intermezzo). Gisteren 'onze' Klaas Jan bezig gezien; er is nog hoop voor Oranje !