03 augustus, 2006

Mooi blijven wonen.


Hof van Moerkerken.





NOVA heeft een nieuw onderdeel in haar programma genaamd ' de beuk erin '.
(On)bekende Nederlanders geven aan wat zij lelijke architectuur vinden en wat volgens hen onder de sloophamer moet.
Ik ben in 1973 met mijn ouders meeverhuisd naar Maasdam (aan de Binnenmaas) dat tegenover Mijnsheerenland ligt. Het was een gedwongen verhuizing, voor 1 jaar, omdat ik nog even mijn middelbare school moest afmaken.
Ik had vrienden wonen in het prachtige, idyllische dorp dat de allure van de Swiebertjetijd uitstraalde. Veel mooie oude bomen, oude vrijstaande huizen en natuurlijk " het Hof van Moerkerken ".
Wij hebben later (in de jaren 80) 6 jaar in de Hoeksche Waard gewoond, maar Mijnsheerenland was toen al onbetaalbaar voor ons.
Het sluit wel mooi aan bij voorgaand vert-el-sel want de Hoeksche Waard is, op Mijnsheerenland na, zwaar in de Heere.
Wij woonden in Oud Beijerland waar een behoorlijke gereformeerde doctrine heerst(e).
Mijnsheerenland daarentegen is een liberaal dorp waar een goede dorpsgeest hangt en waar mensen elkaar vrij laten.
Het is een slaapgemeente van Rotterdam waar zij, die in de stad werken maar erg van het buitenleven houden, hun heil hebben gezocht en gevonden. Ja, de draagkrachtige tuin- en waterliefhebbers wonen er graag.
Ik bekeek het filmpje en mij vielen meteen enkele domme nalatigheden op.
De, voor mij, onbekende criticus heeft het over de laan van Mijnsheerenland.
Bestaat helemaal niet!
Hij laat kapitale optrekjes zien, die mij heel erg doen denken aan de stijl van " het Hof ".
Wat is daar verkeerd aan?
Maar " het Hof " en de verdere (oude) omgeving wordt niet vertoond, waarmee je een vals beeld krijgt en mijnheer tekort schiet in zijn informatie.
In ieder geval wijkt het niet af en zetten ze er geen quasi moderne blokken neer. Men heeft nagedacht en de woningstijl aangepast aan de al bestaande omgeving.
De wijk met nieuwbouwvilla`s is buiten de dorpskern en valt dus helemaal niet in het oog. Het is een bouw die je overal tegenkomt en helemaal niet extravagant is.
De gemeente Binnenmaas wil blijkbaar graag dat Mijnsheerenland het Wassenaar van de Hoeksche Waard is/blijft en ik kan ze daar geen ongelijk in geven. Het krikt tevens de omgeving op.
Iedere streek heeft graag zo`n gemeente binnen zijn grenzen.
Deze commentator heeft dus een enorm complex, waarschijnlijk omdat hij zich zo`n riant optrekje niet kan veroorloven.
Het dorp vol premie A- en C - woningen is dat zijn alternatief ? Of liever nog wat gesubsidieerde hoogbouw?
Kijk zelf even naar het filmpje door een klik op de frustraat te geven.
Vervolgens gaat deze mijnheer wat mij betreft op de schop.
http://www.novatv.nl/index.cfm?FUSEACTION=artikelen.details&LN=nl&ACHTERGROND_ID=8767

VVVERT-EL-SELS geeft een tip.
Maak een ritje door de Hoeksche Waard per auto of per fiets en oordeel zelf over Mijnsheerenland. Drink en/of eet iets aan de Binnenmaas. Het is echt de moeite waard.

Geen opmerkingen: