02 oktober, 2007

Daar is ze weer

Februari jl. kwam ik Ayaan Hirsi Ali op het vliegveld van Fort Myers (Fl) tegen. Ze was in gezelschap van twee zware, zwarte bodyguards in donkerblauwe pakken die ondoorkijkbare zonnebrillen droegen. Ayaans witte robe stak er oogverblindend tegen af.
Ze maakten zich blijkbaar geen zorgen om mij. Ik kon zo op Ayaan aflopen en een praatje met haar aangaan.

Ze was i.v.m. haar boek op toernee en hield dat weekend een lezing in Fort Myers.
http://vert-el-sels.blogspot.com/2007/02/ontmoeting-bij-afscheid.html


Tijdens onze volgende vlucht van Atlanta naar Amsterdam ontmoette ik de gouverneur van Louisiana en een aantal senaatsleden. We zaten in dezelfde cabine en raakten aan de praat.

Ze hadden nog nooit van en over A.H.A. gehoord.

Vervolgens hoorde ik van alle kanten in NL. dat Ayaan wereldwijd was doorgebroken. Telkens moest ik aan mijn ontmoeting met de hoge lieden uit Louisiana denken. Ook mijn Amerikaanse vrienden - die heus wel eens een krant lezen - haalden onwetend hun schouders op.

En nu is Ayaan terug. We weten hoe dat zo is gekomen.

Wat we niet weten, is hoe die besprekingen met de Amerikanen zijn verlopen. Op mijn netvlies staat nog die ontmoeting van Bush (who the f... is Jen Pieter) met J.P en de Hoop Scheffer (toen nog BZ). Je zag de knieën van Balkenende knikken.

Zo stel ik mij voor dat ook die onderhandelingen over Ayaans beveiliging zijn gegaan.
Bang, meteen trillend "ja - en neeknikken". Precies zoals het is gegaan met het sturen van troepen naar Irak en Afghanistan.
Amerika zakt (economisch) als een mislukte soufflé in elkaar. De luchtbel is geknapt.
Wij - ik bedoel natuurlijk de regering - kijken echter nog steeds tegen ze op en kruipen achter ze aan. Onze "gratitude" voor 1944/45 is tijdloos.

Wanneer - over ruim een jaar - Bush het veld moet ruimen, rollen de flinke verhalen van de band.

Het is mij duidelijk dat de V.S en Ayaans werkgever haar en haar veiligheid niet zo belangrijk vinden als hier in NL werd en wordt gesuggereerd.

Gisteren bij P&W kwam Femke Halsema sterk naar voren.

Natuurlijk moet Ayaan in NL. beveiligd worden. De schatkist is rijkelijk gevuld met onze belastingcenten.

Aan de exorbitante kosten mag Ayaan zelf (indien mogelijk) een kiezelsteentje bijdragen.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Aardig geschreven, maar zonder veel feitenkennis, helaas. Want 'dat de V.S en Ayaans werkgever haar en haar veiligheid niet zo belangrijk vinden' heeft niets te maken met waarom zij niet wordt beveiligd. De Amerikanen zijn daarin kennelijk net zo bureaucratisch als Nederlanders: het mag niet, want de regels verbieden het.
En ik heb nog niet gehoord wat die 'exorbitante kosten' zijn, maar iedereen die in Nederland belasting betaalt draagt die kosten, dus Ayaan zelf ook. U natuurlijk ook en misschien zit dat u dwars?
Overigens zou ik het toch wel een wereldwijde doorbraak willen noemen als je op CNN, Foxnews en andere zenders uitgebreid aan het woord wordt gelaten, je op de lijst van 'invloedrijkste personen ter wereld' van Time Magazine staat en je boek alleen al in Duitsland binnen 3 dagen is uitverkocht. Het kan natuurlijk altijd beter, maar om de bekendheid van iemand nu af te meten aan de mate waarin uw vrienden wel of niet het nieuws volgen, en de gouverneur van Louisiana (nu niet direct de meest voorlijke staat van de VS) haar naam wel of niet kent lijkt mij nogal beperkt.
Maar misschien komt beperkt u beter uit.

Ellen ten Bruggencate zei

Er mankeert helemaal niets aan mijn feitenkennis. Toch doet dat niets af aan mijn opvattingen (overpeinzingen). Uw interpretatie van mijn woorden is voor uw rekening. Gevoel voor ironie heeft u zeker niet.
Over de exorbitante kosten, die zijn gisteren uitgebreid in het nieuws aan de orde gekomen.
By the way: leuk dat u op mijn site bent geweest.