09 januari, 2008

Deskundigen

Tot nu toe heb ik nog niets over de verkiezingen in de V.S. geschreven. Het is namelijk gissen en ik waag mij niet aan keiharde voorspellingen. In deze verkiezingsstrijd is alles mogelijk.

Iowa had de primeur. Daar won Obama. Hilariteit alom.
Alle deskundigen vechten om een microfoon of kruipen in de pen. Voor hen wordt 2008 een topjaar. Het CNN programma had gisteravond veel weg van de finale van het Eurovisie songfestival. "May we have the votes".
En dan te bedenken dat het om een staat ging waar circa 500.000 mensen naar de stembus mochten. Dat belooft nog veel glitter en glamour.

Gisteren zat hij weer bij P & W, de V.S-deskundige Charles Groenhuijsen. Zodra er iets aan de hand is aan de overkant komt de oud correspondent overvliegen.
Maar Charles had ook weer een boek te presenteren, waarvan ik even niet op de titel kan komen. Sinds hij 'correspondent af' is en er nogal wat de geharrewar in het Hilversumse is geweest, schrijft de Fries aan één stuk door boeken. Een 'pro Bush boek' werd gevolgd door een 'anti Bush boek'.

Dat journalistiek niet 100% objectief (meer) is, lijkt alom geaccepteerd. Doch Groenhuijsen slaat volgens mij door. Hij hemelt zijn kennis over de V.S. op, is nauwelijks kritisch, neemt zichzelf iets te serieus en kan geen afstand nemen. Daarnaast geeft hij regelmatig een venijnige snauw naar zijn geboorteland.

The Primaries in New Hampshire liepen - tegen alle verwachtingen in - voor Hillary Clinton het beste af. Ook Groenhuijsen sloeg de plank faliekant mis.
1. hij was zeker van een klaterende overwinning van Obama
2. de aanval van Clinton op Obama zou averechts werken
3. Hillary had Bill er niet bij moeten halen
4. zou die (fake) emotie haar geen kwaad doen
......om maar wat te noemen.

Ik word een beetje ziek van de betweterigheid van Mr. Groenhuijsen. Hij is mij iets te stellig in zijn analyses.
Maarten van Rossem kan ik beter verdragen. Waarschijnlijk omdat hij als historicus beeldender kan vertellen. Zijn verhalen zijn overgoten met een cynisch gekruid sausje. Van Rossem blijft te allen tijde kritisch en afstandelijk.
P.S. Vanavond - nadat ik dit stukje geschreven had - was hij weer als uiterst nuttige deskundige te gast bij Het Gesprek. Jammer alleen dat ik daar bij toeval achter kwam. Het stond nergens aangekondigd.

Neen ik ben geen Amerika-deskundige, al ken ik het land bijna als mijn broekzak. Een stemmetje in mij zegt dat een Republikein weer president wordt. Dat is geen wishfull thinking.
Het is wel een beredeneerd voorgevoel.
De Democraten zullen hoogstwaarschijnlijk als winnaars uit de voorverkiezingen komen. Op 4 november (electionday) schijten de kiezers in hun broek en keren op hun behoudende schreden terug. De V.S. zijn - volgens mij - nog niet klaar voor (of toe aan) een zwarte of vrouwelijke president.

Ik hoop zo dat ik er helemaal naast zit.

Geen opmerkingen: