16 januari, 2008

Stemwijzer / Kieskompas

Wij Nederlanders (ja, ik durf te generaliseren) bemoeien ons graag met andermans zaken. Zelfs buiten onze landsgrenzen.
De media volgen de Amerikaanse presidentverkiezingen op de voet. Wij volgen mee.
Ik voel mij bijna nog meer betrokken dan bij onze eigen verkiezingen. Dat komt mede doordat wij de hele maand februari in Florida zitten en het feest - Super Tuesday - van dichtbij mee kunnen maken.

Het lijkt makkelijker omdat er maar twee partijen zijn met veel minder kandidaten.
Nederlanders blijken een voorkeur voor een Democratische kandidaat te hebben.

Ook ik ging voor de bijl en toetste mijn politieke opvattingen op de Stemwijzer en Kieskompas

Er worden lastige stellingen voorgelegd. Je moet ook wel een beetje inzicht in de binnenlandse politiek hebben (o.a. medicare - onderwijs - sociaal economische situatie).
Stemwijzer bepaalt – n.a.v. de antwoorden – jouw favoriet. In mijn geval zou dat John Edwards zijn. Niet verkeerd vind ik zelf.
Kieskompas bepaalt - n.a.v. heel wat meer antwoorden - jouw positie. Ik belandde in het kamp Clinton. Ook niet verkeerd.

Biechtstoel.
Ik moet bekennen dat mijn keuzes meestal niet die van de meerderheid zijn. De laatste tien jaar stemde ik (in Nederland) - consequent doch niet opzettelijk – op de verliezende partij.

Dat zegt genoeg.
Maar over wie?

1 opmerking:

Anoniem zei

heb hem ingevuld en kwam uit op John Edwards... de running mate van John Kerry.

"Kerry liet op 24 januari 2007 weten niet mee te zullen doen aan de presidentsverkiezingen van 2008. Tijdens deze verkiezingen zal Kerry samen campagne voeren met Barack Obama." Wikipedia

Kerry zou eigenlijk zo'n test moeten doen.