05 mei, 2019

Hard water en een leuk gesprek



Geen idee wat de reden was, maar ik gooide de nieuwe waterketel leeg.

Als laatste kwamen er stukken kalk uit. Ik schrok toen ik zag hoe wit het was uitgeslagen.

Aan mijn handen had ik wel gemerkt dat het water hier harder is dan thuis, maar zo erg?!
Op Facebook en privé vroeg ik om advies. Over het algemeen klonk het dat ik voorzichtig moest zijn met schoonmaakazijn, een middel dat ik thuis graag gebruik.

Natuurlijk heb ik geen ontkalker voor het Nespresso apparaat bij me. En of daar nou schoonmaakazijn in mag????


We waren in Perugia en dronken koffie in een barretje. 
Ik vroeg aan het meisje achter de toog, Giulia - die goed Engels sprak, wat zij mij aanraadde te doen. Soda, klonk haar advies. Ik kon dat, mits goed opgelost, ook in het Nespresso apparaat doen.
Zo gezegd, zo gedaan. Met haar briefje op weg naar de supermarkt.


En vanaf nu geen water meer uit de kraan, maar uit een fles.

*****

Met deze aardige Giulia raakte ik verder aan de praat. 
Ik vertelde dat ik bijna zestig jaar in Italië kom en dat het mij vooral is opgevallen dat bijna iedereen, jonger dan 75 jaar, goed Engels spreekt.

Hoe anders was dat toen mijn moeder haar school-Latijn nodig had om begrepen te worden.

Ik vroeg haar of het door internet kwam en dan met name social media. In vele gevallen, zei Giulia, is dat zo – maar het gold niet voor haar. Haar ouders konden haar geen computer geven en dus was er ook geen internet. 

Maar ze leerde door. Engels wordt veel beter gegeven op school en de jeugd wil de wijde wereld in.
Netflix is razend populair en de films worden ondertiteld. 

Ik kan me nog herinneren dat ik naar een Italiaans sprekende Derrick keek. 
*****

Geen opmerkingen: