23 oktober, 2006

De wachtkamer.

Bron: http://www.gezondheidsnet.nl/
Zo’n drie miljoen Nederlanders van 16 jaar en ouder worden dit najaar ingeënt tegen het griepvirus. Onder hen zijn 2,4 miljoen mensen die een verhoogd risico lopen. Dat zegt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het aantal mensen dat de griepprik ophaalt, is de laatste jaren sterk toegenomen. Bij de risicogroep ligt de vaccinatiegraad inmiddels rond de 70 procent. Tot deze groep behoren onder andere mensen met hart- en vaatziekten, diabetespatiënten en alle ouderen (65-plussers). Voor veel mensen is een huisartsadvies de belangrijkste reden om de griepprik te halen. Voor één op de vijf werknemers is advies van de werkgever de belangrijkste reden om zich te laten vaccineren. Mensen die buiten de risicogroep vallen laat slechts 4 procent zich prikken. Dat is bijzonder weinig, aangezien ziekteverzuim door de griep de economie jaarlijks vele honderden miljoenen euro’s kost.

Mijn mannen krijgen de griepprik op medische indicatie. Ik neem hem op eigen kosten, just in case. Regelmatig hoor ik: "ach het helpt niet, ik word toch iedere winter ziek". Het is een persoonlijke keus en ik ben blij dat ik die kan maken. Knock on wood, ik heb al jaren DE griep niet meer gehad. Komende week ga ik mijn prikje weer halen.

Drie koppen koffie per dag houden de hersenen van oudere mannen op peil. Aldus het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en Universiteit Wageningen Universiteit. Ze onderzochten tien jaar lang zeshonderd mannen tussen de zestig en tachtig jaar.
Het bleek dat de geestelijke vermogens bij koffiedrinkers langzamer verminderden dan bij niet-drinkers. De beschermende werking van koffie werkte het best bij drie kopjes per dag. De onderzoekers denken dat de cafeïne de hersencellen beschermt tegen eiwitplaques, die een gevolg zijn van het oudeverouderingsproces. De plaque vermindert het functioneren van de hersencellen.
Vrouwen zijn niet in het onderzoek meegenomen.

Kijk dat laatste vind ik nou weer zo jammer, hoewel...........

Geen opmerkingen: