11 juni, 2007

Partij van de Afvalligen

Het is al weer lang geleden dat ik iets politieks schreef. Misschien komt dit als mosterd na de maaltijd, maar wat dan nog. Het gaat om het door mij zo gekoesterde “vrije woord”.

http://archief.nrc.nl/?modus=l&text=ellian&hit=1&set=1
Het gedoe rond de moedige Ehsam Jami heeft de gemoederen de afgelopen weken behoorlijk bezig gehouden. Deze jonge man heeft het lef getoond zich los te maken van de Islam en het Centraal Comité voor Ex-moslims dat afvallige moslims wil helpen, op te richten. Het comité wil verder taboes in de moslimwereld over huiselijk geweld en schending van vrouwenrechten op de agenda zetten. Daarbij roept het de Nederlandse overheid op meer hulp te bieden aan bedreigde ex-moslims. Jami (22) is raadslid voor de PvdA in Leidschendam-Voorburg.
Nu wordt ik wel moe wanneer men hem weer direct gaat vergelijken met Ayaan H.A., zoals men haar vergeleek met Salman Rushdie. Ik mag ook hopen dat het hem daarom niet te doen is. Hoelang kan hij nog onbeschermd door het leven gaan?!

Blijkbaar vinden kunstenaars, m.n. filmmaker Eddy Terstall, dat ze zich met de politiek moeten bemoeien. Terstall heeft zichzelf opgeworpen als de “morele watchdog” van de PvdA, een soort Bono hollandaise.
Dat houdt in dat hij zichzelf de juiste persoon vond om Jami terecht te wijzen over diens uitlating betreffende de "achterlijke islam". Als PvdA’er paste zo’n uitlating niet, volgens Terstall. Vervolgens stuurde Terstall – PvdA-lid - een mailtje met dezelfde strekking naar de
bewindslieden en kamerleden van zijn partij.
Kortom: Terstall is van hetzelfde kaliber als de imam van Tilburg en dat heeft hij geweten. Ik heb hem nota bene telkens getroffen bij bijeenkomsten voor wijlen Theo van Gogh, maar ik twijfel enorm aan zijn loyaliteit. Theo vond Eddy een goede collega. Maar Eddy heb ik toentertijd nooit over de niet mistenverstane uitlatingen van van Gogh gehoord.
In die hoek heeft de (succesvolle) filmmaker geen vrienden meer. Theodor Holman zei in “747Live” dat hij zijn vriendschap met Terstall had opgezegd. “Eddy is een lieve hond die geaaid wil worden door de macht en de machthebbers". Ik laat de heftige scheldwoorden nog even achterwege.
In de media wordt hij totaal opgebrand. Het is godgeklaagd!!
Ook de heer Terstall tracht een dapper mens als Ehsam Jami, die zich gesteund ziet door mensen als Afshin Ellian, de mond te snoeren. Weer iemand die aan onze vrijheid van meningsuiting zit te knabbelen.
“Eddy, houd je bij je leest. D.w.z. maak films en shut up”.
http://archief.nrc.nl/?modus=l&text=Ehsan+Jami&hit=2&set=4

Een fragment uit de NRC van 9 juni jl door Afshin Ellian.
Ik heb het genoegen gehad Ehsan Jami, de initiatiefnemer van het verbond der afvalligen, terzijde te staan. Ik heb hem al bij de eerste ontmoeting aangeraden om met Eddy Terstall en het Kamerlid Aleid Wolfsen te praten. Om twee redenen: beiden hadden publiekelijk te kennen gegeven dat ze de vrijheid van meningsuiting willen ondersteunen, en op de een of andere manier had ik vertrouwen in hun oprechtheid. Jami was zo beleefd om mij niet te vertellen dat de personen die ik hem aangeraden had, hem juist een kopje kleiner wilden maken. Via deze krant ben ik erachter gekomen hoe de heren van de vrijheid van meningsuiting als halve Stasi- ambtenaren zijn te werk gegaan. Ze zijn de brave lieden die achter macht en zetels aanlopen. Daarom ben ik blij dat zowel de PvdA als het parlement uit meer personen bestaat dan deze lieden. Terwijl ik de PvdA vertrouwde, raadde de PvdA Jami aan om niet met mij te praten. De PvdA doet de critici in de ban.
Eddy Terstall is het zoveelste bewijs dat kunstenaars geen politieke macht moeten ambiëren. En de halve Stasi? Terstall walgt ervan, en wringt zich in allerlei bochten om het bewijs van zijn naïviteit te leveren. Terstall wilde zich in de PvdA inzetten als morele watchdog. Deze ambitie heeft hij behoorlijk verprutst. Ik begin me langzamerhand ook zorgen te maken over de morele condities van de PvdA. Ruud Koole schreef op de Opiniepagina van 6 juni dat zijn partij al lang pleit voor de vrijheid om van levensbeschouwing te veranderen. Moet ik dit geloven? Waarom heeft deze partij zich daarvoor nooit ingezet? Ik word nog achterdochtiger wanneer ik zie hoe de morele watchdog de aanhang van de PvdA taxeert: „Rekening te houden met het feit dat voor een deel van onze achterban principes aangaande deze materie (zoals in Grondwet en partijprogramma) (nog) niet vanzelfsprekend zijn.” Als dit waar is, waarom gaat de partijtop tijd en energie besteden om Jami, de verdediger van onze Grondwet, ideologisch in te kapselen? De partijtop moet de achterlijke aanhang van de sociaal-democratie gaan onderwijzen in democratie en de rechtsstaat. Wat zou er gebeuren wanneer de PvdA door de eigen achterban wordt overgenomen?
De bekrompenheid van de PvdA in zaken die betrekking hebben op de multiculturele samenleving en de moslims vormt de achilleshiel van links. Ondanks het meesterlijke essay van Paul Scheffer over het multiculturele drama heeft de PvdA geen centimeter vooruitgang geboekt. En zelfs Das Leben der Anderen wordt in de PvdA nagebootst.
Afshin Ellian in NRC, 9.6.2007
*********
En zijn column op Elsevier. nl vandaag was treffend.
Gaat PvdA'er Terstall mij nu ook 'begeleiden'?
Onlangs is in Nederland een comité opgericht voor en van ex-moslims. Dat is misschien vreemd. Er bestaat ook geen comité voor ex-protestanten of voor ex-boeddhisten. Er is kennelijk behoefte aan zo’n comité.
Straffeloos
Als iemand eenmaal via geboorte of via bekering tot de islam behoort, is het niet meer mogelijk om de islam straffeloos te verlaten. Dat is immers het officiële dogma binnen de islamitische rechtstheologie.

Initiatiefnemer van het ex-moslimcomité in Nederland is Ehsan Jami. Hij is gemeenteraadslid voor de PvdA in Leidschendam-Voorburg en wil met het Comité voor ex-moslims ander afvallige moslims helpen.

Problemen
U zult denken dat Jami in de eerste plaats gigantische problemen zou krijgen met de moslimgemeenschap. Natuurlijk wordt hij bedreigd, en hij moet op een gegeven moment ook voor zijn leven gaan vrezen. Maar Jami bleek in de eerste plaats de problemen van zijn eigen partij, de PvdA, te moeten overwinnen.

Volgens NRC Handelsblad was de top van PvdA
volledig in paniek vanwege de activiteiten van Jami. Ehsan Jami heeft mij en een paar anderen, al voor de oprichting van het ex-moslimcomité, benaderd voor advies en steun. Ik beken schuld: ik heb nauwe contacten met Jami. Dit maakt de PvdA extra zenuwachtig.

NRC Handelsblad schreef hierover:

‘Vorige week stuurde
Eddy Terstall een - als intern bedoelde - e-mail naar een aantal Kamerleden en bewindslieden van de PvdA. Terstall had kennisgemaakt met Ehsan Jami. In het gesprek, schrijft hij, had hij "de lijn gevolgd" die was "doorgesproken" met de Kamerleden Aleid Wolfsen en Mei Li Vos. Dan volgt een lijst van elf punten. Hij had, "zoals afgesproken" Jami bijvoorbeeld aangeraden "zijn bewoordingen zorgvuldiger te kiezen", "rekening te houden met het feit dat voor een deel van onze achterban principes aangaande deze materie (zoals in grondwet en partijprogramma) (nog) niet vanzelfsprekend zijn" en: "zich uitsluitend aan feiten te houden en de kwalificaties aan de toehoorder te laten (achterlijk? 1x gebruikt en dom 1x irt enkele teksten uit de hadith)".’

Wonderbaarlijke mensen, die sociaal-democraten; richtlijnen van de PvdA ten aanzien van één persoon!

'Halve Stasi'
Even voor alle duidelijkheid: Jami is 22 jaar oud. Filmmaker en actief PvdA-lid Eddy Terstall voelde zichzelf ‘een halve Stasi’ (de voormalige geheime dienst van de DDR). Terstall stelde voor om Jami te 'begeleiden'. We zijn echt in DDR, want daar werden ook geheime rapportjes gemaakt; er waren ook collaborerende kunstenaars en dissidenten werden intensief begeleid.

Persoonlijk vind ik dat bezoekers van deze site en de voltallige redactie van Elsevier ook moeten worden begeleid.

Waarom?
Omdat volgens de NRC niet alleen de woorden (kritiek op de islam) die Jami gebruikte, maar ook zijn adviseurs (onder wie ondergetekende) een bron van zorg zijn voor de PvdA.

Hieruit concludeer ik dat de PvdA ook bezorgd moet zijn om de bezoekers van mijn weblog en anderen die wel eens met mij hebben gepraat. Om het gelijkheidsbeginsel in acht te nemen, stel ik voor alle Nederlanders en niet-Nederlanders die zich op Nederlands grondgebied bevinden te laten begeleiden door de PvdA.
Ik wacht met spanning op mijn eigen begeleider.

Geen opmerkingen: