09 september, 2009

Niemand Regeert

Het moge duidelijk zijn dat mijn wereld op dit moment draait om de publicatie, presentatie en verkoop van mijn boek.

Na twee flinke, lokale artikelen en dat knallertje in het AD (alledrie binnen een week) lijkt de hectiek pas echt losgebarsten. Meer kan ik mij niet wensen. Alle aandacht omarm ik enthousiast. De presentatie is zaterdag en ik moet mijn toespraak nog voorbereiden.

Vandaag probeerde ik de kunst af te kijken van NRC-columnist en blogger Marc Chavannes, die in zijn 'vrije tijd' als hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen journalistiek doceert.
**
**
Aangezien ik wel eens reageer op zijn (inmiddels dagelijkse) blog OPKLARINGEN (zie links) ontving ik een persoonlijke uitnodiging voor de presentatie van zijn boek "NIEMAND REGEERT - de privatisering van de Nederlandse politiek." Verkoopinfo.
De prachtige, rake illustraties zijn van Ruben Oppenheimer.
**
Achterflap:
************
‘De Nederlandse overheid is als een broodje zacht open asfaltbeton. Twee identieke zachte happen met een toegankelijk lijkende harde laag ertussen.’ Dat ontdekte Marc Chavannes na zijn terugkeer uit Frankrijk en Amerika.
**
Nederland heeft zich bekeerd tot een ingrijpend marktdenken, zónder helder idee over wat we van de overheid blijven verwachten. Vaak omdat ‘het moest’ van Europa. Meestal was het een welkome (schijn-)bezuiniging. De vermarkting van het openbaar bestuur heeft geleid tot privatisering van de politiek. Het onderscheid tussen publieke en private taken is zoek. Het call center van de belastingdienst is niet behulpzamer dan dat van kabel of bank.
**
Chavannes verbaast zich over de eindeloze besluitvaardigheid rond rekeningrijden, de verloren beroepseer en de provinciale dans om de energiemiljarden. Over het blind vertrouwen in de maakbaarheid van de samenleving en de alkunde van computersystemen.
**
Als correspondent in eigen land beschrijft hij hoe Nederland zichzelf bestuurt: met een mengsel van grootspraak en uitstel-als-oplossing. Beide zorgen voor voldongen feiten. Niemand heeft het hier ooit gedaan. Niemand regeert. Een boek voor iedereen die wil weten hoe Nederland ervoor staat na Paars, Pim en de ontploffing van het zelfbedieningskapitalisme.
**
Een boek over de verpulvering van democratische politiek. Een pleidooi voor doe-het-zelf-democratie.
************
We hadden tijd genoeg om in te borrelen. Hare excellentie Ter Horst liet op zich wachten en moest ook nog vijf minuten vroeger weg. Of de aanwezige bloggers daar maar geen grappen over wilden maken!

Nu voelde ik mij - temidden van zwaargewichten als Sargasso, GeenCommentaar en Welingelichte-Kringen - niet aangesproken. Mijn gedachten gingen dan ook meteen naar die onweerstaanbare haringkar en dat ik die gedachte natuurlijk op zou schrijven.

Jammer dat de gasten niet de gelegenheid kregen vragen aan de minister te stellen. Her en der hoorde ik knarsende tanden.

Ik ben niet zo op Guusje. Zij is mij te koel, te onverschillig. "Laten mensen die altijd kritiek hebben dan zelf een partij oprichten."

Pardon? Wat een "lange tenen opmerking". Hoe serieus neem je je kiezers dan eigenlijk?

En ja, bij zo'n attitude vaart de PVV wel. Geert Wilders oogst wat de gevestigde partijen in de grond hebben laten zitten. Of het nou verrot is of niet.

De nazit en petit comité was eigenlijk wel zo leuk. Ik sprak met "grote" bloggers, journalisten en een paar andere trouwe Opklaringenlezers die Marc van stof tot schrijven voorzagen.

Aanstaande vrijdagavond tussen acht en negen uur is hij te gast bij OBA Live (Radio 5).
**
Dit reclameblok sluit ik af met de mededeling dat Marc Chavannes de volgende ochtend in de uitzending van Tros Kamerbreed (11 - 12 uur op Radio 1) zit.

Geen opmerkingen: