28 september, 2009

Schooltelevisie

Vanavond gaf NOVA een voorbeschouwing van een documentaire die deze week in première gaat op het NFF.

De titel De Nieuwe Elite vind ik ongelukkig gekozen. Elite heeft een negatieve connotatie, maar dat kan aan mij liggen.

Nog erger vind ik de term Zwarte Gymnasia. Ook helemaal verkeerd gekozen, want het gaat hier om scholieren met een islamitische achtergrond.

Maar naar de documentaire kijk ik uit. DE NIEUWE ELITE (regie Mirjam Bartelsman) wordt op 8 oktober in Holland Doc door de NPS uitgezonden. Stem af op NL 2.

Het Erasmiaans Gymnasium in Rotterdam is koploper kan ik u verheugd mededelen. Twintig procent van de leerlingen is allochtoon. Dat zijn dus knappe koppen die iets van hun toekomst (leven) willen maken.

De vergelijking met andere steden is onontkoombaar. 's Gravenhage scoort heel slecht met twee procent. Dat kan ook niet anders met een rector die het consequent over allochtoonse leerlingen heeft.

Bij de rector van het Stedelijk Gymnasium in Haarlem dacht ik enige schaamte te bespeuren. Terecht. Twee allochtone leerlingen is natuurlijk om te huilen.

Terug naar Het Erasmiaans Gymnasium in Rotterdam (voor mij lag in 1967 de drempel iets te hoog).

Mijn voormalige buurvrouw in het welgestelde Kralingen vertelde mij dat haar kleinzoon niet was toegelaten. Zijn cijferlijst was goed, maar het één op één gesprek was de reden voor afwijzing. Ik kon mij daar wel iets bij voorstellen.
De vanzelfsprekendheid dat kinderen uit gegoede families zondermeer worden toegelaten is van de vorige eeuw.

Grappig dat de trouwe hulp van mijn moeder (van 1966 tot 2002), die uit een "niet- doorleermilieu" kwam, kort daarop apetrots vertelde dat haar nichtje was aangenomen op Het Erasmiaans.
Niet alleen had zij een mooie cijferlijst, ook in het gesprek met de rector was haar ambitie, discipline en doorzettingsvermogen positief overgekomen.

Iedereen in dit land heeft kansen. Het is een kwestie van willen en werken.

Dat heeft niets met elite te maken.

8 opmerkingen:

Bert zei

Ha Ellen,

Welk Haags gymnasium is dat?

Cheers,
Bert

Ellen ten Bruggencate zei

Weet ik niet zeker meer, dacht Chr. Gym.

Bert zei

Ok, dat zou me inderdaad niet verbazen. Het Christelijk Gymnasium (Sorghvliet) is het 'kak'-gymnasium. Het stedelijk (Haganum), mijn oude school, is volgens mij meer vergelijkbaar met het Erasmiaans in R'dam en het Barlaeus in A'dam. Ik verwacht dat daar meer dan 2% allochtonen op zitten ....

Cheers,
Bert

Ellen ten Bruggencate zei

Ze lieten fragmenten zien. Vooral de uitersten. Zelfs 4e Gymnasium in A'dam West kwam niet verder dan 14%.

Denk dat je de uitzending later wel online kunt zien. Ik moet hem ook missen.

Bert zei

Oops, dat moet natuurlijk 'op zit ....' i.p.v. 'op zitten ....' zijn ....

Cheers,
Bert

Foxx zei

Volgens http://www.trouw.nl/achtergrond/deverdieping/article1829259.ece

zaten in 2008 140 allochtone l.l. op het Haganum, dat is (650 l.l.) 22%.

Wellicht is dat nu weer anders, maar waarschijnlijk toch niet de 2 % van (denkelijk) Sorghvliet.

Ellen ten Bruggencate zei

Ze hadden het over Sorghvliet met dat bedenkelijk lage percentage.

Correct me if I'm wrong en kijk Nova van gisteren.

Het ging mij om het Erasmiaans dat er met kop en schouder bovenuit stak. Elitair-af.

Bert zei

Dank Foxx, dat doet me goed te horen .... :)

Cheers,
Bert