18 november, 2009

Dienders?

*************************
Rotterdam, 16.30 uur
Politieagenten op mountainbikes, ik blijf het een knullig gezicht vinden. Er reden er drie op de stoep. Even stonden ze zich te beraden voor ons huis, toen draaiden ze om en gingen ieder huns weegs.

Ik liep naar V&D over de Korte Hoogstraat, kort maar driedubbel breed.
Het was stil op straat: eind van de dag en windkracht negen.

Voor een interieurwinkel stond een Transitbusje. En ja hoor, één van de bike-agenten stond te bekeuren - sneakie achter het busje zodat ze hem in de winkel niet konden zien.

Mijn bloed kookte. Ik heb de pest aan dit soort ordehandhaving.
Ik liep de winkel binnen en zag meteen wie de bestuurder of eigenaar van het busje was.
"U wordt bekeurd," zei ik terwijl ik langs de toonbank liep.
Mag je dat wel doen, iemand waarschuwen? Ik weet dat lichten naar tegenliggers, om ze voor snelheidscontrole te waarschuwen, strafbaar is.

"Oh, bedankt." Hij rende naar buiten. Ik bleef binnen en snuffelde tussen de mooie kerstversieringen.
Het busje reed weg, gevolgd door de bike-agent. De twee verkoopsters stonden wat bedremmeld achter de toonbank.

"En?"
Ze schudden hun hoofd. "Vijfenzeventig euro."

Bij thuiskomst vond ik dit in de bus.

Conclusie:
- de politie spekt de schatkist
- de Stadswacht waakt over mijn veiligheid.

Geen opmerkingen: