01 november, 2009

Sterke of slappe thee?


Een volle zaal in de Rotterdamsche Schouwburg. Het kan en gebeurt dus wel!
Heren van de thee naar de bestseller van Hella Haasse .

In groten getale waren de 50+++ van heinde en verre naar Rotterdam gereisd om deze klassieker te ondergaan. De rollators bleven genummerd bij de garderobe achter.

Na een vertraging van een kwartier (mensen stonden zich te verdringen bij de zaalingang en de airco bleef uit) vanwege een technisch probleem ging dan toch om kwart voor vijf het doek op.
Laat ik met mijn kritiek beginnen.

De vrouwenrollen vond ik zwak tot slecht. Vooral Nienke Römer viel mij heel erg tegen. In plaats van door de zaal heen te kijken (in de eindeloosheid) maakte ze oogcontact met het publiek. Het leek erop alsof ze haar nieuwsgierigheid niet kon bedwingen. Haar tekst kwam er ook niet echt natuurlijk uit en ze keek regelmatig de coulissen in.
De mannenrollen werden redelijk gespeeld. Cees Geel vind ik een goed filmacteur. Op het toneel dreunt hij zijn tekst mijns inziens iets te hard en te geforceerd op.
Hein van der Heijden groeide het best in zijn rol.

Dus over de uitvoering ben ik niet laaiend enthousiast. Maar toch is Heren van de thee een aanrader.
Het verhaal boeit en het toneelstuk heeft vaart waardoor je voor indutten wordt behoed.

Geen opmerkingen: