19 november, 2009

Vol

************
Je dondert van tien hoog naar beneden. Na enige tijd weet je één trede te heroveren.
De recessie is voorbij wordt er dan geroepen.
Een simplistische uitleg mijnerzijds, maar wel waar. Ook een handige opsteker, zo vlak voor de feestdagen.

Nadat ik een aantal IFN-collega's van P. in het "overblijflokaal" tekst en uitleg had gegeven over mijn boek wilden wij bij Stobbe in Kralingen een hapje gaan eten. Op één na ging iedereen naar huis.

"We gaan er gewoon naar toe," zei P. "Er is heus wel plaats voor drie."
"Ik bel toch even voor de zekerheid."
VOL, afgeladen VOL.

"De Pijp?"
"Ja leuk, De Pijp."
Ik belde weer. VOL, afgeladen VOL. De recessie is voorbij?

Uiteindelijk lukte het bij SMAAK., een voor mij nog onbekend restaurant.
Een bezoek aan Het Westelijk Handelsterrein is zeer de moeite waard. SMAAK heeft een gezellige uitstraling. De menukaart is niet uitgebreid, maar de presentatie ziet er veelbelovend uit. Mijn voorafje, gerookte zalm op een salade van truffelaardappel, was verrukkelijk.

Over het hoofdgerecht zat ik in dubio. Het ging tussen een maaltijdsalade en gamba's in knoflook met geroosterde tomaten. Omdat ik graag iets warms wilde eten ging ik voor de gamba's.

Dom dom dom want ik heb nog nooit een goede gamba-ervaring gehad. Sterker nog, houd ik wel van gamba's?

Gelukkig was ik niet de enige die sommige beestjes "verdacht" vond smaken. Toen ik expliciet moest uitleggen wat ik dan had geproefd kon ik niet anders dan eerlijk, maar gegeneerd antwoorden: "poep".

De aardige serveerster zou het natuurlijk doorgeven aan de keuken en gaf de leverancier de schuld. "Niet goed schoongemaakt, u heeft waarschijnlijk de ingewanden geproefd."

Toen ze dat zei proefde ik inderdaad ingewanden: de mijne.
Het was natuurlijk ook een slap excuus want de chef heeft de eindverantwoordelijkheid.

SMAAK krijgt een herkansing.

Gamba's staan vanaf nu op mijn most not wanted lijstje.
*********************************************************************************

Geen opmerkingen: