22 november, 2009

Kokker-ellen (19) Reerugfilet


Ach wat heb ik vanavond weer heerlijk gekookt.
Nou ja, gisteren en vandaag.
Heus, het is een makkelijk recept dat tijd nodig heeft vanwege het inkoken. Weer à l'improviste: een recept als leidraad, maar ik ben op mijn eigen gevoel afgegaan.

Benodigdheden:
reerugfilet(s) aan één stuk of als biefstukjes (duur, maar lekker)

Voor de saus (de basissaus maakte ik gisteren):
afval van de ree (kreeg ik gratis mee)
botten
1 winterwortel in stukken
1 grote ui in zessen
1 prei in stukken
klein blikje tomatenpuree
een paar jeneverbessen
tijm
1 klein potje kersen op lichte siroop
allesbinder
room (ca. 125 ml.)
port
----------------------------------------
Zaterdag zette ik het afval op met water.
Ik had overdadig veel vlees gekregen waardoor ik een pan voor de basissaus (zonder enige toevoegingen) kon maken en een pan voor een krachtige, te consumeren reebouillon (hier deed ik op het laatst wildkruiden en zout bij - vlees gooide ik weg).
----------------------------------------
De oven voorverwarmen op 250 graden of 230 heteluchtoven. De botten (of karkassen) in een braadslee doen, zonder boter of olie, en aan beide kanten bruin bakken.

Prei, ui, winterwortel toevoegen en nog eens tien minuten laten meebakken. Klein blikje tomatenpuree erbij + jeneverbessen en tijm. Nog vijf minuten in de oven.

Voeg een halve liter van het ree-aftreksel toe, schraap het aanbaksel los en zet de braadslee terug in de oven. Even laten doorkoken in de oven en overdoen in een gewone pan. Botten weggooien.
Er mag nog een liter reevocht bij. Dit tot de helft laten inkoken (op een zacht vuur).
Groentesaus door een zeef in een schone pan gieten. Laten afkoelen en tot de volgende dag in de koelkast zetten.

De tweede dag.
*************
Warm de saus op.
Laat het sap zonder de kersen ook tot de helft inkoken. Doe dit kersennat bij de ingekookte saus.

Bind de saus met een eetlepel allesbinder. Voeg de kersen toe, daarna de room en afblussen met een flinke scheut rode port.

Mocht u de saus niet zoet genoeg vinden, doe er dan wat suiker bij.

De reerugfilet wordt gebakken als ossenhaas en behoort rosé van binnen te zijn. Zelden heb ik zo'n mals stukje vlees gegeten en het is ook nog eens licht verteerbaar.

Aardappelkroketjes, (kastanje)puree, cranberrycompote, haricots verts, spruitjes, rode kool - het kan er allemaal bij.
Een goed glas Bourgogne maakt dit overheerlijke maal af.

We weten nog niet of we de kerstdagen in Nederland zullen doorbrengen.

Hoe dan ook, het diner hebben we in ieder geval achter de kiezen.

Geen opmerkingen: